Abstract:
بهبود کیفیت آموزش تاریخ از جمله اهداف مستمر نظام آموزشی می باشد. لذا
آسیب شناسی فراینددهی- یادگیری این درس از دیدگاه معلمان و دانش آموزان
در راستای بهبود بخشی آن از اهمیت بالایی برخوردار است. بدین منظور این
پژوهش در راستای آسیب شناسی فرایند یاددهی- یادگیری درس تاریخ دوره دوم
دبیرستانهای دخترانه شهر مبارکه اصفهان در سال تحصیلی 99 - 98 انجام شده
است. که این آسیبها در بعد کلی شامل روشها و فنون تدریس و روشهای ارتباطی
بررسی شده است.
ابزار و روش: این پژوهش با توجه به هدف از نوع تحقیقات کاربردی و با توجه به
نحوه گرداوری داده ها جزء تحقیقات توصیفی و میدانی است. جامعه آماری این
پژوهش شامل 152 نفر از دانش آموزان دختر میباشد که به روش تصادفی ساده
و از تحلیل واریانس استفاده شده است.
سوال و فرضیه: این پژوهش در پی پاسخگویی به این سوال است: آسیب های
تدریس درس تاریخ از دیدگاه معلمان و دانش آموزان شهر مبارکه چیست ؟
فرضیه بر این است که تدریس پرسشگرانه و متفکرانه و ارتباط صمیمی با دانش
آموزان میتواند در میزان یادگیری آنان موثر باشد.
نتایج و یافته ها: نتایج بیانگر تفاوت معنادار بین دیدگاه دبیران و دانش آموزان
بود. از دیدگاه دانش آموزان در هیچ یک از ابعاد فرایند یاددهی- یادگیری آسیبی
وجود ندارد. اما از نظر دبیران در تمامی ابعاد آسیب وجود داشت. بیشترین آسیب
در بعد روش تدریس مربوط به عدم آگاهی معلمان از اهداف آموزشی و ناتوانی معلم
در ایجاد انگیزه برای یادگیری تاریخ در دانش آموزان بود.
Machine summary:
بدين منظور اين پژوهش در راستاي آسيب شناسي فرايند ياددهي- يادگيري درس تاريخ دوره دوم دبيرستانهاي دخترانه شهر مبارکه اصفهان در سال تحصيلي ٩٩-٩٨ انجام شده است .
ir سوال و فرضيه : اين پژوهش در پي پاسخگويي به اين سوال است : آسيب هاي تدريس درس تاريخ از ديدگاه معلمان و دانش آموزان شهر مبارکه چيست ؟ فرضيه بر اين است که تدريس پرسشگرانه و متفکرانه و ارتباط صميمي با دانش آموزان ميتواند در ميزان يادگيري آنان موثر باشد.
بدين ترتيب ارتباط در آموزش نقش راهبردي دارد و اگر بخواهيم تدريس موثر واقع شود کيفيت رابطه معلم -دانش آموز، نيز بسيار حساس خواهد بود، زيرا فراگيري اثر بخش ، مبتني بر روابط حساس ميان دانش آموز و ۶ www.
بيشترين آسيب در بعد روش تدريس مربوط به عدم آگاهي معلمان از اهداف آموزشي و ناتواني معلم در ايجاد انگيزه براي يادگيري تاريخ در دانش آموزان بود.
بيشترين آسيب در بعد روش تدريس مربوط به عدم آگاهي معلمان از اهداف آموزشي و ناتواني معلم در ايجاد انگيزه براي يادگيري تاريخ در دانش آموزان بود.
نگارنده با توجه به تدريس تاريخ در مدارس دخترانه شهر مبارکه بر اين اساس ، پيشنهاد مي شود براي ياددهي بهتر درس تاريخ نظام آموزش هاي ضمن خدمت ، دوره هاي مورد نياز آموزش تاريخ را براي معلمان و حتي دانش آموزان برگزار کنند.
ir Pathology of teaching process - learning history lessons from the perspective of teachers and students (Case study of girls' high schools in Mobarakeh) Sima Salahshour Abstract Improving the quality of history education is one of the ongoing goals of the education system.