Abstract:
پژوهش حاضر با هدف تدوین و اعتباریابی بسته آموزشی راهبردهای شناختی و فرا شناختی و اثربخشی آن بر کارکردهای شناختی و حل مسئله کلامی ریاضی در دانشآموزان دچار اختلال خاص یادگیری ریاضی انجام شد. طرح پژوهش حاضر بهصورت پیشآزمون-پس آزمون با مرحله پیگیری بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانشآموزان چهارم ابتدایی دچار اختلال خاص یادگیری ریاضی شهرستان بهمئی در سال 99-1398 تشکیل دادند که از این جامعه 16 نفر به روش نمونهگیری هدفمند بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. تدوین بسته در قالب 9 جلسه 45 دقیقهای انجام و ارائه شد و برای اعتباریابی آن از اعتبار محتوایی استفاده شد. ابزار پژوهش؛ پرسشنامه محقق ساخته حل مسئله کلامی ریاضی و شاخصهای مقیاس وکسلر نسخه 5 و مقیاس کیمت بود. نتایج پژوهش نشان داد که بسته آموزشی راهبردهای شناختی و فراشناختی توانست بهطور معنیداری کارکردهای شناختی و حل مسئله کلامی ریاضی در دانشآموزان دچار اختلال خاص یادگیری ریاضی را افزایش دهد. بهعلاوه کارکردهای شناختی و حل مسئله کلامی ریاضی در دانشآموزان پس از اجرای پسآزمون، پیگیری شد و نتایج نشان داد که تغییر محسوسی در پسآزمون بعد از یک ماه ایجاد نشده است. در تبیین این نتیجه میتوان اینچنین گفت که بسته آموزشی راهبردهای شناختی و فرا شناختی در طولانیمدت نیزاثربخش بوده است.
The aim of this study was to develop and validate an instructional package of cognitive and metacognitive strategies and explore its effectiveness on cognitive functions and the ability to solve verbal math problems in students with special math learning disabilities.
The study was designed with a pretest, posttest, and follow up. The statistical population of the study consisted of all fourth-grade elementary students with special learning disabilities in Bahmaei city in 2009-2010 academic year. From this population, 16 pupils were selected as the research sample via purposive sampling method . The package was compiled in the form of 9 sessions of 45 minutes and was validated using content validation technique .The instruments used in the study included a researcher-made word problems test in five parallel forms, KeyMath diagnostic assessment, and Wechsler Intelligence Scale for Children. The results showed that the educational package of cognitive and metacognitive strategies could significantly increase cognitive functions and verbal math problem solving in students with special math learning disabilities. In addition, cognitive functions and word problem solving in students were followed up after the post-test; no noticeable change was observed in the posttest after one month. The finding demonstrates the effectiveness of the training package of cognitive and metacognitive strategies in the long run
Machine summary:
نتايج پژوهش نشان داد که بسته آموزشي راهبردهاي شناختي و فراشناختي توانست به طور معني داري کارکردهاي شناختي و حل مسئله کلامي رياضي در دانش آموزان دچار اختلال خاص يادگيري رياضي را افزايش دهد.
3 Anderson, Betts, Ferris, & Fincham .
Poletti, Carretta, Bonvicini, & Giorgi-Rossi 17.
2 Taddei, Contena, Caria, Venturini & Venditt .
افزون بر اين در ادبيات پژوهش داخلي و خارجي، پژوهشي در زمينه ي بسته آموزشي راهبردهاي شناختي و فراشناختي مبتني بر ديدگاه سازنده گرايي ويگوتسکي و نظريه بار شناختي، در حوزه ي کارکردهاي شناختي و حل مسئله کلامي رياضي براي پايه چهارم ابتدايي دچار اختلال خاص يادگيري رياضي يافت نشد.
در مرحله اول به منظور طراحي و توليد بسته آموزشي راهبردهاي شناختي و فراشناختي در فرايند اجراي اين پژوهش ، همه چارچوب هاي نظري (براي مثال ، مفاهيم داربست سازي و منطقه تقريبي رشد ويگوتسکي ، ١٩٧٨؛ مونتاگو و همکاران ، ٢٠١٤؛ فلتچر و ميکياک، ٢٠١٧؛ ژو،١ ٢٠١٥) متغيرهاي حل مسئله کلامي رياضي و کارکردهاي شناختي مرتبط در داخل و خارج از کشور بررسي و در نهايت ، بر اساس چارچوب نظري و تحقيقات انجام شده قبلي ، تدوين بسته آموزشي انجام شد.
1 Weiss, Saklofske, Holdnack, & Prifitera 2.
نتايج پژوهش نشان داد که بسته آموزش راهبردهاي شناختي -فراشناختي ، بر حل مسئله کلامي رياضي در دانش آموزان دچار اختلال يادگيري خاص در رياضي تاثير دارد.
4 Swanson, Bridge, Murray, & Alvord .
Mathematical learning disabilities and attention deficit and/or hyperactivity disorder: A study of the cognitive processes involved in arithmetic problem solving.
The effects of cognitive and metacognitive strategy instruction on the mathematical problemsolving of middle school students with learning disabilities.
Direct instruction and problem-solving: Critical examination of Cognitive Load Theory from the perspective of mathematics education.