Abstract:
در این پژوهش با استفاده از دادههای سالهای 1383 تا 1390 بر اساس کدهای دورقمی ISIC به بررسـی اثـر توسعه صادرات صنعتی بر ارزش افزوده بخش صنعت با تکیهبر هزینههای تحقیق و توسعه و تبلیغات پرداخته شده است. روش تجزیهوتحلیل اطلاعات به روش دادههای تابلویی پویا (GMM) و دادههای تابلویی ایستا است. همچنین بهوسیله آزمون سارگان این متغیرهای ابزاری معتبر شناخته شدند، پس استفاده از دادههای تابلویی پویا دارای اعتبـار است وگرنه باید برآورد مدل با روش دادههای تابلویی ایستا صورت پذیرد. با استفاده از آزمون مشخص شد رابطه مثبت و معنیداری میان متغیرها وجود دارد، بهطوریکه سرمایهگذاری در بخش صنعت بیشترین تاثیرگذاری و صادرات و هزینههای تبلیغات و تحقیق و توسعه نقش مهم و تاثیرگذاری بر ارزش افزوده این بخش را دارا است.
Machine summary:
com در اين پژوهش با استفاده از داده هاي سال هاي ١٣٨٣ تا ١٣٩٠ بر اساس کدهاي دورقمي ISIC بـه بررســي اثـر توسعه صادرات صنعتي بر ارزش افزوده بخش صنعت با تکيه بـر هزينـه هـاي تحقيـق و توسـعه و تبليغـات پرداخته شده است .
با استفاده از آزمون مشخص شد رابطه مثبت و معني داري ميـان متغيرهـا وجـود دارد، بـه طـوريکـه سرمايه گذاري در بخش صنعت بيشترين تأثيرگذاري و صادرات و هزينه هاي تبليغات و تحقيق و توسـعه نقـش مهم و تأثيرگذاري بر ارزش افزوده اين بخش را دارا است .
در تحقيقي که تيلر١ در سال ١٩٨١ با استفاده از داده هاي مقطع عرضي مربـوط بـه ٥٥ کشـور در حال توسعه در دوره (١٩٦٠-٧٧) رابطه بين رشد اقتصادي و توسـعه صـادرات را بـا محاسـبه ضـريب همبستگي بين دو متغير فوق بررسي کرده و ارتبـاط بـين ايـن دو متغيـر را مثبـت و معنـي دار بـرآورد کرده است .
همچنين در مطالعه اي در سال ١٣٨٩ امامي و اديب پور به بررسي اثر صـادرات صـنعتي بـر رشـد بخش صنعت در دوره بين سال هـاي (١٣٨٦-١٣٣٨) بـا اسـتفاده از روش تصـحيح خطـاي بـرداري و انجام آزمون يوهانسن موردبررسي قرار دادند کـه مشـخص گرديـد کـه ميـان متغيرهـاي موجـود در تحقيق دو رابطه بلندمدت وجود دارد.
نتايج تخمين مدل نشان ميدهد که متغيرهاي صادرات بخش صنعت و سـرمايه گـذاري و هزينـه هـاي تحقيق و توسعه و تبليغات تأثير مثبت و معنيداري بر ارزش افزوده اين بخش دارد.