Abstract:
بر این اساس دعا و نیایش بهعنوانِ بهترین عمل عبادی انبیای الاهی بوده است؛ با این حال پارهای از دعاهای پیامبران در قرآن و حدیث به ظاهر از جهت درخواست نابهجا مورد اشکال و با عصمت معصومان (علیهمالسلام) سازگاری ندارد. در این پژوهش تمامی دعاهایی که در مورد آنها شبهه و پرسش مطرح شده و یا خاستگاه شبهه است و با جستجوی طاقتفرسا از منابع متعدد گردآوری شده است، مورد تحلیل، بررسی قرار گرفته و پاسخهایی که در برابر این پرسشها مطرح شده است، نقد و پاسخهای نزدیک به واقع را تقویت و برگزیده و یا پاسخ جدید ابداع نموده و در مواردی که پاسخی ارائه نشده است، اقدام به پاسخ کرده است. روش گردآوری مطالب، کتابخانهای بوده و در نحوۀ استناد دادهها، از شیوه اسنادی بهرهبرداری شده و در تجزیه و تحلیل مطالب، روش تحلیل محتوایی از نوع توصیفی تحلیلی برگزیده شده است.
Although worship and devotion were the best devotional deed of the divine prophets, apparently some parts of prophets' worships in Quran and narration are being accused of including inappropriate requests, but it should be mentioned that it has nothing to do with the saint chastity. In this research, all the worships of which there are some doubt or questions about or even they, themselves, are the source of doubt and were hardly collected from various resources, then these worships were being analyzed and also there were some responses given to these questions, have been criticized and the closed ones have been boosted and selected or some new responds have been invented. And in some cases there was no respond, so it gave some. The collecting method was through library and on data invoking.
Machine summary:
» (انواري ، ١٣٨٥: ١١٢-١١١) بدين ترتيب ، اين برون رفت لفظي که با استشهاد به جمله هاي ديگر آيات براي رفع شبهه مورد بحث است ، نه تنها ناکارآمد است ، بلکه شبهه ديگري را توليد کرده است که چرا حضرت نوح (ع ) به تذکر پيشاپيش خداوند توجه نکرده و پاسخ آن هنوز داده نشده است .
١- ٢- ١- استغفار براي مشرکان پاسخ هايي که در مورد اين شبهه داده شده و يا ميتوان ارائه داد همراه با نقد آنها عبارت اند از: ١- با توجه به تعبير «إني أخاف » در آيه ﴿يا أبت إني أخاف أن يمسک عذاب من الرحمن فتکون للشيطان وليا﴾ (مريم ، ٤٥) «پدرجان ، من ميترسم از جانب [خداي] رحمان عذابي به تو رسد و تو يار شيطان باشي»؛ ابراهيم (ع ) به کفر و شرک قطعي عمويش آگاهي نداشته است ، بلکه احتمال ناآگاه و مستضعف بودن او را ميداد،٢ لذا دعا و طلب استغفار براي وي اشتباه نبوده است .
٤- ٢- ١- درخواست نکردن حضرت ابراهيم (ع ) از درگاه الاهي پاسخ هايي که در مورد اين شبهه داده شده و يا ميتوان ارائه داد، همراه با نقد آنها عبارت اند از: ١- فردي که به ريشه مقدرات که در علم الاهي ثبت است و به عبارتي به «سر قدر»آگاهي داشته باشد، ميتواند دعا نکند.
٣- ١- دعاي حضرت موسي (ع )؛ درخواست رؤيت خدا پاسخ هايي که در مورد اين شبهه داده شده و يا ميتوان ارائه داد همراه با نقد آنها عبارت اند از: ١- هرکدام از انبياي الاهي در يکي از اسماء و صفات الاهي به مقام فناء رسيده و در آن تمکن پيدا کرده اند.