Abstract:
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر رابطه والد کودک بر بهبود سبکهای فرزندپروری مادران کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیشفعالی بود. روش پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مادران دارای کودک 7 تا 12 سال با مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیشفعالی که در سال 1399 به کلینیک روانشناسی شهر اردبیل مراجعه کردهاند بود. تعداد 30 نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. دادهها با استفاده از پرسشنامه سبکهای فرزندپروری بامرید جمعآوری گردید. در گروه آزمایش درمان مبتنی بر رابطه والد کودک به مدت10 جلسه 60 دقیقهای اجرا شد و گروه کنترل تحت مداخله قرار نگرفت. دادهها با استفاده از تحلیل واریانس چند متغیری تجزیه و تحلیل شدند نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس چند متغیری نشان داد که درمان مبتنی بر رابطه والد کودک بر سبکهای فرزندپروری مادران کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیشفعالی بر سبکهای فرزندپروری این مادران اثربخش بوده است و به شکل معناداری موجب بهبود سبکهای فرزندپروری شد. با توجه به یافتههای پژوهش، میتوان از درمان مبتنی بر رابطه والد کودک به عنوان روشی موثر در بهبود سبکهای فرزندپروری مادران کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیشفعالی استفاده کرد.
Aims: The present study was conducted with the aim of determining the effectiveness of child-parent relation therapy on the improvement of mothers' parenting of children with attention deficit/ hyperactivity disorder.
Methods: The research method was an experimental study, including pretest- posttest with control group. For this purpose, 30 patients were selected using convenience sampling method and placed randomly in experimental (n=15) or control group (n=15). Subjects were measured by bamrid parenting style scale (1972). The experimental group participated in 10 sessions (60 minutes) of parent – child relationship Therapy and the control group didn’t receive any intervention. Data were analyzed using Covariance Analysis
Results: The results indicated that child- parent relationship therapy (CPRT) made a significant difference between the two groups in terms of their average score on parenting styles (P
Conclusion: The results showed that therapy based on the parent-child relationship can be considered as an effective way to improve the parenting styles of children with attention deficit / hyperactivity disorder.