Abstract:
با توجه به اهمیت روزافزون توجه به محیط زیست و حقوق اجتماعی ذینفعان و شهروندان توسط صنایع بزرگی مانند پتروشیمی و از این قبیل و با توجه به هزینههای هنگفت خسارات وارده از نقطه نظر مادی و معنوی، این مسیله و دغدغه بهعنوان یک مشکل در حوزه صنعت وجود داشته که نیازمند بررسی دقیق و رسیدگی بیشتر میباشد. بنابراین دغدغه محقق بررسی رابطه بین فرهنگ سازمانی و استراتژیهای سازمان با مسیولیت پذیری اجتماعی در شرکتهای صنعت پتروشیمی ایران بوده است. تحقیق حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر روش گردآوری دادهها توصیفی و از نوع پیمایشی و مقطعی میباشد. جامعه مورد بررسی، شرکتهای داخلی صنایع پتروشیمی ایران میباشند و تعداد 60 شرکت از صنایع پتروشیمی عسلویه و ماهشهر بهعنوان نمونه آماری بهصورت تصادفی از هر شرکت یک عضو مشارکت گردید. ابزار تحقیق شامل پرسشنامه استاندارد استراتژی سازمانی پورتر، فرهنگ سازمانی دنیتون و مسیولیت اجتماعی کارول مورد استفاده قرار گرفت روایی صوری مورد تایید پنج خبره دانشگاهی قرار گرفت و پایایی پرسشنامه از روش آلفای کرونباخ به ترتیب پرسشنامه 928/0، 964/0 و 972/0 به دست آمد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزار لیزرل استفاده گردید. نتایج تحقیق نشان داد که در صنعت پتروشیمی ایران مسیولیت پذیری اجتماعی در دو بعد اقتصادی و اخلاقی از روابط مستقیم و تعیین کنندهای با مولفههای فرهنگ سازمانی و استراتژی سازمان برخوردار میباشد. همچنین استراتژی تمرکز بهطور غیرمستقیم بر بعد مسیولیت اخلاقی تاثیر میگذارد و فرهنگ سازگاری از طریق فرهنگ درگیر شدن در کار بر روی بعد مسیولیت اقتصادی تاثیر گذار میباشد.
Machine summary:
نتایج تحقیق نشان داد که در صنعت پتروشیمی ایران مسئولیت پذیری اجتماعی در دو بعد اقتصادی و اخلاقی از روابط مستقیم و تعیین کنندهای با مؤلفههای فرهنگ سازمانی و استراتژی سازمان برخوردار میباشد.
در این زمینه این سؤالات مطرح است که 1- با توجه به عوامل مؤثر بر مسئولیت پذیری اجتماعی چگونه و به چه صورت میتوان توجه و اهتمام مردم و مسئولین و تمام ذینفعان ممکن را در خصوص این موضوع حیاتی افزایش داد 2- وجوه مختلف آن را از جنبههای فرهنگی و سازمانی مورد تجزیه و تحلیل کمی قرار داده و از نتایج حاصله در جهت بهبود عملکرد سازمان و شرکتهای مورد مطالعه در خصوص مسئولیت پذیری اجتماعی بهره برد 3- چگونه میتوان با شناسایی (مرور ادبیات) و بررسی (تعیین شاخصها و اندازه گیری) متغیرهای مهم و مؤثر بر این مؤلفه از قبیل فرهنگ سازمانی و استراتژیهای سازمان بر کارایی و اثر بخشی بیشتر فعالیت شرکتها و سازمانها و بنگاههای اقتصادی در این زمینه کمک نمود.
جدول 3 شاخص نرمال بودن توزیع مؤلفهها (دادهها) متغیرها, معناداری, متغیرها, معناداری, متغیرها, معناداری استراتژی رهبری در هزینه, 2/0, فرهنـگ مشـارکتی درگیر شدن در کار, 2/0, مسئولیت اقتصادی, 062/0 استراتژی تمرکز, 052/0, فرهنـگ سازگاری, 2/0, مسئولیت قانونی, 069/0 استراتژی تمایز, 2/0, فرهنگ انطباق پذیری, 2/0, مسئولیت اخلاقی, 2/0 , , فرهنــگ رسالت, 2/0, مسئولیت بشر دوستانه, 091/0 استراتژی سازمانی, 2/0, فرهنـگ سازمانی, 2/0, مسئولیت پذیری اجتماعی, 2/0 روش تحلیل مسیر جهت بررسی میزان تأثیر مستقیم و غیرمستقیم هر یک از متغیرهای مستقل استراتژی و فرهنگ سازمانی بر مسئولیت پذیری اجتماعی مورد استفاده قرار گرفت.