Abstract:
حقوق بشر و اصول آن از مباحث مهم و اساسی عصر معاصر است که در تمامی جوامع انسانی با چهارچوب های ملی و بین المللی همراه بوده است. در این راستا با تبلبور انقلاب شکوهمند اسلامی ایران قوانین بشردوستانه مطابق اندیشه های امام خمینی بر اساس دین مبین اسلام تعیین و اجرا گردید اصول و قواعدی که امام خمینی(ره) در عرصه حقوق بین الملل طراحی می نمود بر گرفته از مبانی دینی و اسلامی ایشان بود که این مبانی دینی، نقش بسیار مهمی در اصول و قواعد حقوق بین الملل، در تجلی دیدگاه امام خمینی ایجاد می نمود. در این مقاله با روش توصیفی-تحلیلی به مقایسه این دو نظام حقوقی پرداخته شد. این پژوهش با هدف تبیین اندیشه امام خمینی (ره) در باب حقوق بشر دوستانه می باشد.
Machine summary:
این سخنان بیانگر این مطلب است که این اقدام مقابله به مثل ایران نیز با توجه به اصل ضرورت نظامی در حقوق بشردوستانه بینالمللی، برای محدودیت و یا کاستن حملات عراق میباشد و از نظر ایشان حوزه دفاع تا جایی پیش برده میشود که دشمن توانایی آسیب وارد آوردن به ایران را نداشته باشد.
رژیم بعثی عراق، جنگ را تنها به میدانهای نبرد محدود نکرد، بلکه مناطق مسکونی و غیرنظامیرا نیز دبیرکل سازمان ملل متحد در گزارش خود به تاریخ ۹ دسامبر ۱۹۹۱ (23273/UN Document s) عراق را مسئول آغاز جنگ علیه ایران در ۲۲ سپتامبر ۱۹۸۰ برابر با ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ معرفی کرده است مورد حمله نظامیقرار داد؛ چنانکه شهرهای اهواز، دزفول، سنندج، ایلام، قصرشیرین، ارومیه، باختران، مهران، اندیمشک، بهبهان، خرمشهر به کرات مورد حملات هواپیماهای عراقی قرار میگرفت.
امام خمینی (ره) که فرماندهی هشت سال دفاع مقدس در برابر رژیم بعثی عراق را بر عهده داشته اند، به تأسی از آموزههای اسلامیو انسانی، بسیاری از قواعد و مقررات زمان جنگ را مبنای رفتار رزمندگان اسلام قرار دادند و با تبیین اصول و مقرراتی، از قبیل آزادنبودن رزمندگان در انتخاب هدفها و روشها، نهی از حمله به مناطق غیرنظامی(تفکیک بین رزمندگان و غیر رزمندگان و تمایز میان اهداف نظامیو غیرنظامی)، حفاظت از محیط زیست، حسن برخورد و رفتار انسانی با اسرا و مداوای مجروحان دشمن چیزی که امروزه به قواعد بشردوستانه تعبیر میشود- درصدد برآمدند تا از هر نوع عمل غیرانسانی و انتقام گیری جلوگیری شود.