Abstract:
پژوهش حاضر با هدف تبیین نقش واسطهای سکوت سازمانی
کل آموزش فنی و حرفهای فارس انجام گرفته است. از نظر
هدف کاربردی و روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی
میباشد. جامعه آماری شامل کارکنان اداره کل آموزش فنی و
حرفهای فارس به تعداد ۱۱۰ نفر است که بهدلیل تعداد کم جامعه
کار کنان توزیع گردید. یافتهها نشان داد که فرهنگ سازمانی
بهطور معناداری قادر به پیشبینی سلامت سازمانی و سکوت
سازمانی است. همچنین سکوت سازمانی بهطور معناداری قادر
به پیشبینی سلامت سازمانی است. سکوت سازمانی نیز نقش
واسطهای معناداری در رابطه فرهنگ سازمانی با سلامت سازمانی
ایفا کرده است. بهطور کلی راه بقاء و سلامت سازمانهای کنونی
داشتن فرهنگ مشوق آوای سازمانی است.
Machine summary:
باتوجه به اهمیت موضوع، مسئله اصلی این پژوهش تبیین نقش واسطهای سکوت سازمانی در ارتباط بین فرهنگ سازمانی و سلامت سازمانی کارکنان اداره کل آموزش فنی و حرفهای فارس است.
روششناسی پژوهش حاضر که با هدف تبیین نقش واسطهای سکوت سازمانی در ارتباط بین فرهنگ سازمانی و سلامت سازمانی کارکنان اداره کل آموزش فنی و حرفهای فارس انجام شد، از نظر هدف، کاربردی و از نظر شیوه جمعآوری داده، توصیفی از نوع همبستگی است.
برای آزمون این فرضیه از تحلیل رگرسیون ساده استفاده شد که نتایج در جدول زیر قابل مشاهده است: (به تصویر رجوع شود) از نتایج آزمون تحلیل واریانس (F(1,108)=7/009, p فرضیه دو – فرهنگ سازماني كاركنان بهطور معناداری قادر به پیشبینی سلامت سازمانی آنها است.
برای آزمون این فرضیه از تحلیل رگرسیون ساده استفاده شد که نتایج در جدول زیر آمده است: (به تصویر صفحه رجوع شود) از نتایج آزمون تحلیل واریانس (F(1, 108)=57/36, p فرضیه سه – سكوت سازماني كاركنان بهطور معناداری قادر به پیشبینی سلامت سازمانی آنها است.
جدول زیر نتایج رگرسیون چندگانه به روش سلسله مراتبی برای آزمون نقش واسطهگری سكوت سازماني در رابطه بین فرهنگ سازماني و سلامت سازمانی را نشان میدهد.
Diagnosing Organizational Culture: a model and method, Working paper, International for management development, pp:20.
Organizational silence: A new challenge for human resource management.
Organizational culture and performance measurement systems, Journal of Accounting, Organizations and Society, 31,77-103.
Organizational health: the concept and its measure, Journal of Research and Development in Education, 20:4.