Abstract:
هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش فرزندپروری مبتنی بر ذهنآگاهی بر خودکارآمدی مادران و علائم اضطرابی کودکان پیشدبستانی دارای علائم اضطرابی شهر تهران بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه مادران کودکان پنج تا ششساله دارای علائم اضطرابی مهدکودکهای شهر تهران، در سال تحصیلی 98-1397 بود که با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای 40 نفر انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه 20 نفری جایگذاری شدند. در این پژوهش گروه آزمایش 8 جلسۀ 90 دقیقهای برنامۀ آموزش فرزندپروری مبتنی بر ذهن آگاهی را دریافت کردند. همچنین شرکتکنندگان در سه مرحله پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری پرسشنامههای اضطراب کودکان پیشدبستانی (PAS، اسپنس و همکاران، 1996) و خودکارآمدی والدین (PSAM، دومکا و همکاران، 1996) را تکمیل کردند. نتایج تحلیل واریانس مختلط با اندازهگیری مکرر نشان داد که آموزش فرزندپروری مبتنی بر ذهنآگاهی بر افزایش خودکارآمدی (05/0p ،610/27= F) و کاهش علائم اضطرابی (05/0p ،329/32= F) کودکان اثر داشته و این تأثیر در دورۀ پیگیری پایدار مانده است. باتوجه به یافتههای پژوهش حاضر به نظر میرسد که باید به نقش دورههای فرزندپروری مبتنی بر ذهنآگاهی در پیشگیری و کاهش مشکلات روانشناختی کودکان پیشدبستان توجه کرد.
The aim of this study was to determine the effectiveness of mindful parenting on the self-efficacy of mothers and anxiety symptoms in preschool children with anxiety symptoms in Tehran. The research method was quasi-experimental with a pretest-posttest design with a control group. The statistical population included all mothers of children aged five to six years with anxiety symptoms in kindergartens in Tehran, in the academic year 1397-98, using the multi-stage cluster sampling method, 40 people were selected and randomly placed in two groups of 20 people. In this study, the experimental group received 8 sessions of 90 minutes of a mindfulness-based parenting education program. Participants also completed preschool anxiety questionnaires (PAS, Spence et al., 1996) and parental self-efficacy (PSAM, Domka et al., 1996) in three stages: pre-test, post-test, and follow-up. The results of a mixed analysis of variance with repeated measures showed that mindfulness parenting training had an effect on increasing self-efficacy (p
Machine summary:
رويش روان شناسي، سال ١١، شماره ٣، شماره پياپي ٧٢، خرداد ١٤٠١ Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ),11(3), 2022 اثربخشي فرزندپروري مبتني بر ذهن آگاهي بر خودکارآمدي مادران و علائم اضطرابي کودکان پيش دبستاني داراي علائم اضطرابي The effectiveness of mindful parenting on self-efficacy of mothers and anxiety symptoms in preschool children with anxiety symptoms مائده علي اکبري (نويسنده مسئول ) Maede Aliakbari* کارشناسي ارشد روانشناسي باليني، دانشگاه علوم پزشکي شهيد Master of clinical Psychology, Shahid Beheshti University of Medical Sciences Tehran, Iran.
باتوجه به اهميت تنظيم هيجاني مادران در پيش بيني علائم روان شناختي مانند علائم اضطرابي کودکان ، و همچنين با توجه به اين موضوع که عواملي همچون تنظيم هيجانات ، خودکارآمدي و شيوة فرزندپروري آن ها در تداوم اضطراب کودکان نقش دارند، مشارکت مادران و آموزش هاي مناسب به آن ها مي تواند در 1 Anxiety Disorders 2 Stallard 3 separation anxiety disorder 4 social anxiety disorder 5 generalized anxiety disorder 6 panic disorder 7 agoraphobia 8 specific phobia 9 Abbo 10 Canals 11 Comer 12 Pintar Breen 13 Schweizer رويش روان شناسي، سال ١١، شماره٣، شماره پياپي ٧٢، خرداد ١٤٠١ Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ),11(3), 2022 کاهش علائم اضطرابي کودکان مؤثر باشد (پينکوس ١ و همکاران ، ٢٠٠٨؛ پارنت و همکاران ، ٢٠١٦).
روش 1 Pincus 2 Thomas 3 Zhang 4specific phobia 5 Corthorn اثربخشي فرزندپروري مبتني بر ذهن آگاهي بر خودکارآمدي مادران و علائم اضطرابي کودکان پيش دبستاني داراي علائم اضطرابي The effectiveness of mindful parenting on self-efficacy of mothers and anxiety symptoms in preschool children with … پژوهش حاضر از نوع نيمه آزمايشي با طرح پيش آزمون ، پس آزمون و پيگيري با گروه کنترل بود.