Abstract:
دستهای از روایات آخرالزمانی اسلامی از فردی به نام «ابن صیاد» نام بردهاند. محدّثان و دانشمندان درباره دجال بودن یا نبودن ابن صیاد از گذشته تا حال به مناقشه پرداختهاند. دیوید کوک یکی از آخرالزمان شناسهای اسلامی، روایات در مورد ابن صیاد را چرخه فرعی روایات دجال عام قرار داده و با روش تاریخگذاری بر مبنای یافت شدن در جوامع حدیثی، به این نتیجه رسیده است که تاریخ این روایات باید در نیمه دوم قرن سوم هجری باشد. این پژوهش با استفاده از همه روشهای تاریخگذاری مستشرقان، شامل تاریخگذاری بر مبنای کهنترین منبع، سندی و متنی- سندی، به تحلیل و نقد تاریخگذاری کوک بر این روایات پرداخته و با بررسی گزارشهای تاریخی و روایی، دیدگاه کوک درباره دجال بودن ابنصیاد را نقد مینماید. نتیجه آنکه، روش تاریخگذاری کوک برای روایات پربسامد درباره ابنصیاد، کارآیی لازم را ندارد و در بررسی تاریخی و روایی مشخصگردید که با فرض وجود تاریخی، ابن صیاد دجال نیست.
A group of Islamic apocalyptic narrations have mentioned a person named "Ibn Sayyad". Narrators and scholars have debated whether Ibn Sayyid would be the Antichrist or not from the past to the present. David Cook, one of the apocalyptic Islamic scholars, has considered the narrations about Ibn Sayyad as a sub-cycle of the narrations of the Antichrist and by the method of dating based on being found in the hadith collections has concluded that the history of these narrations should be in the second half of the third century AH. Using all methods of Orientalist historiography, including dating based on the oldest source, document and text-document, this study analyzes and criticizes Cook's historiography on these narrations and examines Cook's view on Ibn Sayyid being the antichrist by examining historical and narrative reports. As a result, Cook's method of historiography is not effective for the most frequent narrations about Ibn Sayyid, and in the study of history and narration, it was determined that Ibn Assyad is not the Antichrist, assuming his historical existence.