Abstract:
جذب، انگیزش و حفظ کارکنان دانشی در یک اقتصاد دانشبنیان، یعنی جایی که اقدامات مدیریت دانش و همگرایی جهانی فناوری، ماهیت کار را باز تعریف نموده است، بسیار حیاتی است؛ در حالی که موفقیت سازمانهای امروزی به دانش افراد آن متکی است، حفظ کارکنان دانشی به سبب تحرک و سیالیت بالای آنها، بهعنوان یک چالش همچنان باقی است. هدف از پژوهش کیفی- اکتشافی حاضر، بررسی و شناسایی منابع و عوامل هم پیوندی شغلی دانشگران در شرکتهای دانشبنیان ایرانی با محیط کاری آنها است. برای این منظور، پس از مطالعه عمیق مبانی نظری همپیوندی شغلی، چارچوب پرسشهای مصاحبه نیمهساختاریافته طراحی گردید. سپس، بهمنظور جمعآوری دادههای میدانی، با مدیران و خبرگان منابع انسانی 17 شرکت دانشبنیان به روش نمونهگیری هدفمند، به شکل نمونهگیری گلوله برفی، مصاحبه صورت گرفت. متعاقباً مصاحبهها ترانویسی شد و با بهکارگیری نرمافزار MAXQDA2018 و روش تحلیل تم شش مرحلهای کلارک و براون، کدگذاری گردید؛ نتیجتاً منابع همپیوندی شغلی دانشگران، متشکل بر 372 کد فرعی در قالب 27 تم فرعی و 9 تم اصلی شامل منابع فردی- انسانی، اقدامات حمایتی، فرآیندهای بین فردی، منابع مرتبط با شغل و محیط کاری، مدیریت دانش، بهبود و پایداری منابع انسانی، اقدامات پیمایش و سنجش، ساختار سازمانی و موانع و چالشها، شناسایی، تحلیل و طبقهبندی شدند.
Attracting, motivating and retaining knowledge workers is critical in a knowledge-based economy, where knowledge management practices and global technology convergence have redefined the nature of work; While the success of today's organizations depends on the knowledge of its people, retaining knowledge employees due to their high mobility and fluidity remains a challenge. The purpose of this qualitative-exploratory research is to investigate and identify the sources and factors of job embeddedness of knowledge workers in Iranian knowledge-based firms with their work environment. For this purpose, after an in-depth study of the theoretical foundations of job embeddedness, the framework of semi-structured interview questions was designed. Then, in order to collect field data, managers and human resources experts of 17 knowledge-based companies were interviewed by purposeful sampling in the form of snowball sampling. Subsequently, the interviews were transcribed and coded using MAXQDA2018 software and Clark and Brown six-step theme analysis method; As a result, knowledge workers' job embeddedness sources, consisting of 372 sub-codes in the form of 27 sub-themes and 9 main themes including individual-human resources, supportive practices, interpersonal processes, job-related and work environment sources, knowledge management, improvement and sustainability of human resources, Survey and measurement practices, organizational structure and barriers and challenges were identified, analyzed and classified.
Machine summary:
مدل سازي هم پيوندي شغلي کارکنان دانشي ؛مطالعه موردي : شرکت هاي دانش بنيان زهرا صفري ١ | سيد مهدي الواني ٢ | حسن زارعي متين ٣ | محمد صفري 4 چکيده جذب ، انگيزش و حفظ کارکنان دانشي در يک اقتصاد دانش بنيان ، يعني جايي که اقدامات مـديريت دانش و همگرايي جهاني فناوري، ماهيت کار را باز تعريف نموده است ، بسيار حياتي است ؛ در حالي که موفقيت سازمان هاي امروزي به دانش افراد آن متکي است ، حفـظ کارکنـان دانشـي بـه سـبب تحـرک و سياليت بالاي آن ها، به عنوان يک چالش همچنان باقي است .
Khalid ١٢ سال چهاردهم | شماره چهل و هشت | تابستان ١٤٠١ ميدهد، تحقيقات پيشين گرچه نگه داشت را از جوانبي مورد مطالعه قرارداده است ، اما بـه صـورت بخشي و از منظري خرد به گوشه اي از اين مسأله نگريسـته انـد، و جـاي خـالي مطالعـه آن از منظـر کلان احساس ميشود.
Sheehan, Tham, Holland, & Cooper 11.
Marnewick; Nelson & McCann, نشريات علمي دانشگاه جامع امام حسين (عليه السلام ) ٤٣ نگردد، و به دنبال کشف مکانيزم هايي است که از طريق آن دانشگران در محيط کار و شـرکت بـه مدت زمان طـولانيتـري حفـظ گـردد.
Workplace humor and job embeddedness: a cross-national study نشريات علمي دانشگاه جامع امام حسين (عليه السلام ) ٤٩ between Chinese and us hospitality employees.
Improving innovation performance through knowledge acquisition: the moderating role of employee retention and human resource management practices.