Abstract:
پژوهش حاضر با هدف بررسی و مقایسه روش درمانی تحلیل رفتار کاربردی (ABA) و روش درمانی فلورتایم بر درمان اختلال اوتیسم در
دانش آموزان دختر و پسر دوره ابتدایی شهر رشت، انجام شده است. روش پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی بوده و پژوهش به صورت
پیش آزمون – پس آزمون میباشد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دختران و پسران دوره ابتدایی مبتلا به اوتیسم میباشد که در
سال ١٤٠١ به مرکز اوتیسم شهر رشت مراجعه کردهاند. با توجه به رعایت پروتوکل های بهداشتی و نوع روش پژوهش، نمونه گیری با شیوه
در دسترس انجام شده است. حجم نمونه آماری نیز ٤٠ دانش آموز بوده که ٢٠ نفر در گروه دریافت کننده مداخله تحلیل رفتار کاربردی و
٢٠ دانش آموز در گروه دریافت کننده مداخله فلورتایم قرار گرفتهاند. ابزار اندازه گیری در مقاله حاضر، آزمون گارز ٣ بود. این ازمون به
منظور ارزیابی افراد دارای رفتارهای ناهنجار مشکوک به اوتیسم، بر اساس ملاک های تشخیصی اختلالات طیف اوتیسم در5-DSM
طراحی شده. گارز٣ از ٥٨ سوال تشکیل شده که به ٦ مقیاس برای توصیف رفتارهای خاص و قابل رویت و قابل اندازه گیری تقسیم شده
است، این مقیاسها شامل رفتارهای محدود و تکرارشونده، تعاملات اجتماعی، ارتباطات اجتماعی، واکنش های عاطفی، سبک شناختی و
گفتار ناسازگارانه میباشند. در بررسی ویژگیهای روانسنجی این آزمون در جمعیت ایرانی، ضریب روایی در حدود ٧٤/ ٠و ضریب اعتبار
آزمون - آزمون مجدد به فاصله شش ماه را ٠/٨١ وآلفای کرونباخ ٠/٨٩ را گزارش کردهاند. روش اجرای این پژوهش به این صورت بود که؛
ابتدا بدون اطلاع افراد دو گروه، آزمون گارز٣ برای هر دو گروه آزمایش به عنوان پیش آزمون برگزار شده سپس بر روی گروه اول روش
مداخله ای تحلیل رفتار کاربردی و بر روی گروه دوم روش مداخله ای فلورتایم به مدت شش ماه اجرا شد. در نهایت به منظور آزمون
فرضیه های پژوهش از روش های آماری توصیفی و ازمون های t دو گروه همبسته و تحلیل واریانس استفاده شد و چنین نتیجه گیری شد
که؛ روش درمانی تحلیل رفتار کاربردی بر درمان اختلال اوتیسم در کودکان موثر است، روش درمانی فلورتایم بر درمان اختلال اوتیسم در
کودکان موثر است و مداخله تحلیل رفتار کاربردی اثربخشی بیشتری در کاهش علایم اختلال اوتیسم در کودکان نسبت به مداخله
فلورتایم دارد.
Machine summary:
روش اجراي اين پژوهش به اين صورت بود که ؛ ابتدا بدون اطلاع افراد دو گروه ، آزمون گارز٣ براي هر دو گروه آزمايش به عنوان پيش آزمون برگزار شده سپس بر روي گروه اول روش مداخله اي تحليل رفتار کاربردي و بر روي گروه دوم روش مداخله اي فلورتايم به مدت شش ماه اجرا شد.
البته ميتوان تا حـدودي بـه مراکـزي کـه از ايـن رويکـرد بـه صـورت استاندارد استفاده نميکنند حق داد زيرا اين رويکرد هم در ايران و هم در سراسر دنيا گران ترين و پرهزينه ترين رويکرد درماني اوتيسم است و از طرفي نيازمند تجربه و تخصص فراوان است که در هيچ آموزشگاهي قابل آموزش نيسـت و همـين امـر باعـث استقبال کمتر مراکز از فرمت استاندارد رويکرد تحليل رفتار کاربردي شده است .
با اين تفاصيل در اين مقاله قصد بر اين است بـا گـرداوري داده هـاي مورد نظر نسبت به آزمون سه فرضيه زير اقدام شود: فرضيه اول : روش درماني تحليل رفتار کاربردي بر درمان اختلال اوتيسم در کودکان موثر است .
فرضيه اول : روش درماني تحليل رفتار کاربردي بر درمان اختلال اوتيسم در کودکان موثر است .
همان گونه که از ميانگين هاي پيش آزمون و پس آزمون هم ديده ميشود درمان تحليل رفتار کـاربردي، توانسته ١١/٢٥ ميانگين نمره ميزان اختلال اوتيسم در کودکان نمونه آماري پژوهش حاضر را در افراد کاهش دهد.
What is the effectiveness of a DIR/Floortime occupational therapy intervention program for improving parent-child social interaction in children with autism spectrum disorder?.