Abstract:
امروزه به کارگیری سیستمهای اطلاعات جغرافیایی (GIS) به عنوان ابزاری قوی برای کمک به برنامه ریزی و مدیریت بهینه رونق بسیاری یافته است. GISهایی که امروزه فراگیر شدهاند اغلب در محیط ایستا عمل میکنند، در حالی که اکثر پدیدههای اطراف ما متحرک و با گذشت زمان درحال تغییر هستند. بنابراین ما باید به نحوی این تغییرات را به GIS اعمال نماییم که این موضوع ما را به سمت یک سیستم اطلاعات جغرافیایی پویا رهنمون خواهد نمود. در یک GIS پویا میبایست تغییرات همزمان با وقوع به نحوی در سیستم منعکس شوند. به عبارت دیگر تغییرات میبایست به صورت خودکار به مدل مربوطه در GIS انتقال داده شده و مدل مذکور بازنگری شود و بر اساس این مدل بازنگری شده تجزیه و تحلیل لازم انجام گیرد. طراحی و پیاده سازی یک سیستم اطلاعات جغرافیایی پویا با نام DGIS که از واردکردن لحظهای دادههای GPS در محیط GIS بدست میآید و انجام یک سری مدل سازی بلادرنگ با تاکید بر آنالیز انتخاب مسیر بهینه هدف اصلی این تحقیق میباشد. به این منظور و برای تهیه DGIS، در ابتدا اطلاعات مکانی و توصیفی موردنیاز آماده سازی گردید و تصحیحات و پردازشهای اولیه روی آنها انجام شد، در ادامه خروجی یک سیستم ردیابی آنی وسایل متحرک به نام OZTRAK با استفاده از محیط VisualBasic دریافت گردید و پس از آن نرم افزار DGIS طراحی و پیاده سازی شد که طی آن علاوه بر ابزار ویرایشی، کارتوگرافی و تناظریابی نقشهای (MapMatching) انجام مسیریابی پویا براساس کمترین فاصله و زمان ممکن بین دونقطه با استفاده از الگوریتم Dijkstra مدنظر قرار گرفته است.
Nowadays, applications of Geographic Information systems in various government and private sectors have increased due to the fact that these systems provide effective tools for optimum management of respective organizations. In order to have a reliable GIS, information in the system should be regularly updated. Otherwise, any analysis based on old information would be misleading. Dynamic GIS is a system that allows the changes in time for various features and objects be considered to update the system in real-time. An example of such a system is integration of Automatic Vehicle Location and Navigation System (AVLNS) with GIS. In This system, GPS provides real-time positioning information of a moving vehicle which can be directly sent to the control center via a communication link and based on these information, GIS Database is updated. This paper describes design and implementation aspects of a Dynamic GIS with emphasis on route finding based on minimum time and distance algorithms.To carry out this research, special and attribute information of study area were prepared and edited for DGIS. Secondly, Output of a AVLNS (OZTRAK) was received and entered into DGIS using VB environment. Based on analysis capabilities of DGIS, the closest junction with respect to the vehicle position is found and from this junction the next shortest path to the final destination will be determined based on shortest time-distance functions (i.e., Dijkstra algorithm). Then, a message containing new path for the vehicle is sent to the driver for changing his/her route.