Abstract:
هدف از این پژوهش، تبیین و شناسایی مولفههای موثر بر پایداری منابعانسانی در کسبوکارهای خانوادگی است. پژوهش حاضر از لحاظ هدف توسعه ای- کاربردی، از نظر ماهیت اکتشافی و از نظر گردآوری داده ها، آمیخته و از نوع اکتشافی است. نمونه آماری مرحله کیفی شامل 18 نفر از مدیران و موسسان کسب وکارهای خانوادگی با سابقه بیش از 30 سال در استان های کرمانشاه، کردستان و آذربایجانغربی می باشد. جامعه آماری بخش کمی را 864 نفر از کارشناسان حوزه کارآفرینی و مدیران کسب وکارهای کوچک و متوسط مستقر در شهرک های صنعتی استانهای آذربایجان غربی، کردستان و کرمانشاه تشکیل میدهند که از میان آنها 200 نفر به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها در مرحله کیفی مصاحبه نیمه ساختاریافته و در مرحله کمی پرسشنامه مستخرج از مدل کیفی است. برای تجزیهوتحلیل دادههای کیفی از روش تحلیل مضمون شش مرحلهای براون و کلارک (2006) و نرمافزار MAXQDA10 و برای تحلیل دادههای کمی از روش مدلیابی معادلات ساختاری و از نرمافزار SmartPLS استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان دادند که، از میان مولفه های شناسایی شده موثر بر پایداری منابع انسانی در کسبوکارهای خانوادگی، مولفههای حفظ یکپارچگی خانواده، فرهنگ سازمانی خانوادگی و سیستم های متعادل بین کار و زندگی، بیشترین تاثیر را داشتند.
The purpose of this study is to explain and identify the components affecting the sustainability of human resources in family businesses. The present research is mixed in terms of development-applied purpose, in terms of exploratory nature and in terms of data collection. The statistical sample of the qualitative stage includes 18 managers and founders of family businesses with a history of more than 30 years in the provinces of Kermanshah, Kurdistan and West Azerbaijan. The statistical population consists of a small number of 864 entrepreneurs and small and medium business managers located in the industrial towns of West Azerbaijan, Kurdistan and Kermanshah provinces, from which 200 people were selected by simple random sampling. The data collection tool is a semi-structured interview in the qualitative stage and a questionnaire extracted from the qualitative model in the quantitative stage. For qualitative data analysis, Brown and Clark (2006) six-step content analysis method and MAXQDA10 software and for quantitative data analysis, structural equation modeling method and SmartPLS software were used. The results showed that, among the identified components affecting the sustainability of human resources in family businesses, the components of maintaining family integrity, family organizational culture and balanced systems between work and life had the most impact.
Machine summary:
نتایج پژوهش نشان دادند که ، از میان مؤلفه های شناسایی شده مؤثر بر پایداری منابع انسانی در کسب وکارهای خانوادگی، مؤلفه های حفظ یکپارچگی خانواده ، فرهنگ سازمانی خانوادگی و سیستم های متعادل بین کار و زندگی، بیشترین تأثیر را داشتند.
٤- روش شناسی پژوهش هدف این پژوهش ، ارائه الگویی جهت شناسایی مؤلفه های مؤثر پایداری منابع انسانی برای کسب وکارهای خانوادگی در ایران است .
٥- یافته های پژوهش ١-٥- یافته های بخش کیفی خروجی در مرحله تحلیل داده ها، شناسایی مضمون های اصلی مؤثر بر پایداری منابع انسانی در کسب وکارهای خانوادگی مورد مطالعه است .
براساس یافته های به دست آمده از تجزیه وتحلیل محتوای کیفی مصاحبه ها، مؤلفه های اصلی مؤثر بر پایداری منابع انسانی در کسب وکارهای خانوادگی در جدول شماره (٣) ارائه شده است .
Mojtaba, (٢٠١٧),Combining Robust Analysis and Fuzzy Screening to Develop a Robust Strategic Planning Model for Service Logistics Network; a Case of Shiraz Electric Distribution Co. Journal of Modern Researches in Decision Making, ٢(١), ١-٢٨.
(٢٠٢٠), Sustainable human resource management: a systematic review of a developing field, Journal of Global Responsibility, ١١(٣), ٢٩٥-٣٢٤.
Muethel, (٢٠٢٠), Toward a Process Theory of Making Sustainability Strategies Legitimate in Action, Academy of Management Journal, ٦٣(١), ٢٤٦–٢٧١.
Kolsoom, (٢٠١٩), Sustainable Human Resources Development: The Effects of Knowledge Management Channel and Organizational Factors, Quarterly Journal of New Approach in Educational Management, ٩(٢): ١-٢١.
Maryam, (٢٠١٤), Designe of Model to Evaluate Effective Factors on the Apathy of Family Members to Family Businesses, Journal of Management Research in Iran, ١٨(٣), ٤٧-٦٥.