Abstract:
پژوهش حاضر باهدف بررسی اهداف تربیتی ازمنظر امام موسی صدر صورت گرفته است، بنابراین ازنظر هدف کاربردی، ازنظر دادهها آمیخته (کیفی و کمی) و ازنظر روش اجرای پژوهش از نوع اکتشافی (مرحله کیفی) و پیمایشی مقطعی (مرحله کمی) است. درروش کیفی، فیشبرداری از کتابهای ادیان در خدمت انسان، برای زندگی، گامبهگام با امام، نایونی، مدرسه تربیتی و درسگفتارها صورت گرفت. بر اساس تحلیل کیفی ، مدل تربیتی موردنظر شهید موسی صدر استخراج و ارائه گردید، سپس برای تائید بیشتر مدل، با استفاده از نظرات افراد موردمطالعه، اقدام به مطالعه میدانی شد. دادههای کمی، با استفاده از پرسشنامه طراحیشده، به روش نمونهگیری طبقهای تصادفی، گردآوریشده و روایی صوری توسط اساتید تأیید شد. پایایی پرسشنامه نیز با ضریب آلفای کرونباخ 899/0 مورد تائید قرار گرفت. جامعه آماری 305 نفر از مدیران و معلمان مدارس استان سمنان و همچنین کارشناسان موسسه امام موسی صدر بوده است. دادهها با استفاده از آزمونهای کلموگروف- اسمیرنف و با نرمافزار اسپیاساس تحلیل شد. نتیجه مرحله کیفی نشان داد اهداف تربیتی ازمنظر امام موسی صدر شامل رشد شناختی، رشد جسمی، رشد اجتماعی، رشد عاطفی و رشد معنوی است. در خروجی مرحله کمی، میزان اهمیت اهداف تربیتی ازمنظر امام موسی صدر با استفاده از آزمون تی تک نمونهای، بررسی شد.
In this paper, we have conducted to investigate the goals of religious training from the perspective of Imam Sadr. Therefore, in the applied purposes, the data is mixed and in terms of research method is this study is exploratory and cross-sectional survey. In a qualitative way, taking notes from Lessons were made of the religious books like the service of man, for life, step by step with Imam, Nay and Ney and Training school. Quantitative data were collected using a designed questionnaire by stratified random sampling and face validity confirmed by professors. The reliability of the questionnaire was also confirmed by Cronbach's alpha coefficient of 0.899. The statistical population was 305, and chosen from school principals and teachers in Semnan province as well as experts of Imam Musa Sadr Institute. Data were analyzed using Kolmogorov-Smirnov tests and confirmatory factor analysis and analyzed by SPSS and AMOS. The result of the qualitative stage showed that the goals of religious training from the perspective of Imam Musa Sadr include cognitive growth, physical growth, social growth, emotional growth, and spiritual growth. The output of the quantitative stage in examining the goals of religious training from the perspective of Sadr includes the dimensions, factors and components following one-case t-test.
Machine summary:
با توجه به مطالعات علمي و ميداني انجام شده ، امام موسي صدر به اين نتيجه رسيد که علت اين وضعيت نابسامان ، محروميت فرهنگي و فکري است ؛ بنابراين تلاش کرد تا آفـات اجتمـاعي و سياسي را در مسير اصلاحات تربيتي باهدف ساختن انديشه انسان هاي مقاوم از ميان بردارد.
1. SPSS ٣١٢ سال سيام | شماره پنجاه و چهارم | بهار ١٤٠١ سؤال هاي تحقيق عبارتند از: سؤال ١: اهداف تربيتي ازمنظر امام موسي صدر کدام اند؟ سؤال ٢: ميزان اهميت هر يک از اهداف تربيتي استخراج شده ازمنظر امام موسـي صـدر بـه چـه اندازه است ؟ يافته ها براي گردآوري داده ها در بخش کيفي، با استناد کتاب هاي اديـان در خـدمت انسـان (صـدر، ٩٥)، براي زندگي (صدر،٩١)، گام ب گام با امام ١٢ جلدي (ضاهر،٩٦)، ناي و ني (صـدر، ٩٤) و مدرسه تربيتي (اديب و همکاران ، ٩٧) ، اهداف مرتبط استخراج گرديد.
نتايج پژوهش حاضر حاکي از آن بود که شناخت خدا و خلق خدا، ارضاي نياز فطري انسان به شناخت مرگ و زندگي و سرنوشت و دعـوت انسـان بــه تأمــل و تدبــر در هســتي ، پديـده هـا و شگفتيهاي آن به عنوان شاخص هاي رشد شناختي در نظر گرفته شدند کـه بـا پـژوهش مريـدي و همکاران (١٣٩٥) همسو است او نيز در پژوهش خود دريافت کـه انسـان شـناختي ديـن شـناختي و معرفت شناختي مباني رويکرد اجتماعي موسي صدر به الهيات را تشکيل مي دهد.