Abstract:
هدف پژوهش حاضر تحلیل نقدهای وارده بر بنیادهای فلسفی کاوشگری علمی در برنامه فلسفه برای کودکان بود. برای این منظور سوالی تحت عنوان چه نقدهایی بر بنیادهای فلسفی کاوشگری علمی در برنامه آموزش فلسفه برای کودکان وارد است؟ مطرح و تدوین شد. با بهره گیری از روش هایی چون توصیفی- تحلیلی و نیز استنتاج قیاسی به پرسش پژوهش پاسخ داده شده است. پس از توصیف کاوشگری علمی از نظر اندیشمندان و صاحب نظران در برنامه آموزش فلسفه برای کودکان و تحلیل هر یک از نظریات، می توان دریافت که در نظریات بنیادهای فلسفی و برنامه آموزش فلسفه برای کودکان در زمینه کاوشگری علمی، تاکید هر دو، بر حس، تجربه، تعقل، تفکر و عقلانیت در زمینه شناخت مشابه است اما در مشارکت و گفتگو و اجتماع پژوهشی متفاوت است. برنامه آموزش فلسفه برای کودکان در کاوشگری علمی علاوه بر مشاهدات حسی و تعقل تاکید خاص بر گفتگو ، مشارکت و اجتماع پژوهشی دارد.
The purpose of this study was to analyze the critiques of the philosophical foundations of scientific exploration in the philosophy program for children. To this end, the question entitled "What are the criticisms of the philosophical foundations of scientific exploration in the philosophy education program for children?" It was proposed and compiled. The research question has been answered by using methods such as descriptive-analytical and deductive inference. After describing scientific inquiry from the point of view of thinkers and experts in the philosophy education program for children and analyzing each theory, it can be seen that in the theories of philosophical foundations and philosophy education program for children in the field of scientific exploration, both emphasize the sense of Experience, reasoning, thinking, and rationality are similar in cognition but different in participation, dialogue, and the research community. The philosophy education program for children in scientific exploration, in addition to sensory observation and reasoning, places particular emphasis on dialogue, participation, and the research community.Keywords: Criticism, Philosophical Foundations, Scientific Exploration, Philosophy Education
Machine summary:
پس از توصيف کاوشـگري علمي از نظر انديشمندان و صاحب نظران در برنامه آموزش فلسفه براي کودکان و تحليل هر يک از نظريات ، مي توان اين فرضيه را دريافت که در نظريات بنيادهـاي فلسـفي و برنامـه آمـوزش فلسـفه براي کودکان در زمينه کاوشگري علمي، تاکيد هر دو، بر حس ، تجربه ، تعقـل ، تفکـر و عقلانيـت در زمينه شناخت مشابه است اما در مشارکت و گفتگو و اجتماع پژوهشي متفاوت است .
پژوهشي که توسط مـاکويي در سـال (١٣٩٠) انجـام گرفـت ، نتايج تحقيق نشان داد که اولا مفاهيم متعدد مطرح شده در زمينه هاي طبيعـت ، حيوانـات ، اخـلاق و مسائل بشري به روشنگري مفهوم کاوشگري علمي پرداخته و ثانيـا در بـين اهـدافي چـون پـرورش 1 Philosophical discourse 2 Imitation مهارتهاي تفکر، تقويت فعاليتهاي ذهني و رفتاري و آشنايي با مفاهيم کلي، در کودکان محقـق مـي - 321 شوند و ثالثا اهداف ذکر شده در راستاي اهداف کلي برنامه آموزش فلسفه بـه کودکـان يعنـي بهبـود تعقل ، پرورش خلاقيت ، رشد فردي، ميان فردي، پرورش درک اخلاقي، توانايي مفهوم يابي از تجربه قرار دارد.
در نظريـات بنيادهـاي فلسفي و برنامه آموزش فلسفه براي کودکان در زمينه کاوشگري علمي بـه ايـن نتيجـه رسـيديم کـه تاکيد هر دو، بر حس ، تجربه ، تعقل ، تفکر و عقلانيت مشابه است اما در مشارکت و گفتگو و اجتماع پژوهشي متفاوت است .