Abstract:
هدف کلی پژوهش حاضر، بررسی تاثیر کیفیت زندگی کاری بر خودکارآمدی معلمان آموزش و پرورش شهرستان میاندرود بود. این پژوهش از نظر هدف، کاریردی و از نظر روش توصیفی از نوع پیمایشی انجام شد. جامعه آماری متشکل از کلیه معلمان آموزش و پرورش شهرستان میاندرود به تعداد 747 نفر بوده که که بر اساس جدول کرجسی و مورگان (1970) تعداد 254 نفر با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت گردآوری داده ها از پرسش نامه کیفیت زندگی کاری والتون با 27 سوال و پرسش نامه خودکارآمدی عمومی شرر و همکاران (1982) با 17 سوال استفاده شد. روایی صوری و محتوایی ابزارها به تایید متخصصان رسید و پایایی آنها با استفاده از آزمون ضریب آلفای کرونباخ برای پرسش نامه کیفیت زندگی کاری 92/0 و خودکارآمدی 85/0 بدست آمد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های رگرسیون تک متغیره وچندمتغیره استفاده شد. نتایج نشان داد که؛ کیفیت زندگی کاری بر خودکارآمدی معلمان آموزش و پرورش شهرستان میاندرود تاثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین از بین ابعاد کیفیت زندگی کاری، پرداخت منصفانه و کافی، محیط کار ایمن و بهداشتی، تامین فرصت رشد و امنیت مداوم، وابستگی اجتماعی زندگی کاری، یکپارچگی و انسجام اجتماعی در سازمان و توسعه قابلیت های انسانی بر خودکارآمدی معلمان تاثیر مثبت و معناداری دارند.
Machine summary:
همچنين از بين ابعاد کيفيت زندگي کاري، پرداخت منصفانه و کافي، محيط کار ايمن و بهداشتي، تأمين فرصت رشد و امنيت مداوم ، وابستگي اجتماعي زندگي کاري، يکپارچگي و انسجام اجتماعي در سازمان و توسعه قابليت هاي انساني بر خودکارآمدي معلمان تاثير مثبت و معناداري دارند.
جدول ١: آمار توصيفي متغيرهاي پژوهش (رجوع شود به تصویر صفحه) بخش استنباطي: سوال يک : آيا کيفيت زندگي کاري بر خودکارآمدي معلمان آموزش و پرورش شهرستان مياندرود تاثير دارد؟ براي بررسي سوال مورد نظر از آزمون رگرسيون تک متغيره استفاده شده است که نتايج در جدول ٢ ارائه شده است .
سوال دو: آيا ابعاد کيفيت زندگي کاري بر خودکارآمدي معلمان آموزش و پرورش شهرستان مياندرود تاثير دارد؟ براي بررسي سوال مورد نظر از آزمون رگرسيون چند متغيره استفاده شده است که نتايج در جدول ٣ ارائه شده است .
بنابراين در اين پژوهش ، تاثير کيفيت زندگي کاري بر خودکارآمدي معلمان آموزش و پرورش شهرستان مياندرود مورد بررسي قرار گرفت .
نتايج اين پژوهش نشان داد که ؛ کيفيت زندگي کاري بر خودکارآمدي معلمان آموزش و پرورش شهرستان مياندرود تاثير مثبت و معناداري دارد.