Abstract:
میزان کاربرد روایات اسباب نزول در تفسیر،در تفاسیر متفاوت است؛ برخلاف تفاسیر معاصر در تفاسیر پیشین نقش روایات پررنگ و محسوستر از زمان حاضر است. در این پژوهش کارکرد و موازین نقد روایات اسباب نزول در تفسیر التبیان فی تفسیر القرآن شیخ طوسی به عنوان یکی از مهمترین تفاسیر متقدم اجتهادی شیعه کشف و بررسی نمودیم. با مطالعه تفسیر التبیان به دست آمد که شیخ از روایات اسباب نزول در جهت تعیین مکی و مدنی بودن ، اعتبار عموم نص در روایات سبب نزول، بیان حوادث تاریخی، نقد آراء تفسیری، تکیه بر روایات سبب نزول در تفسیر آیات بهره برده است. در نقد روایات، به ذکر سند و حجیت و اعتبار آن دقت و توجه چندانی نداشته و آنها را میان نکات تفسیری و در برخی موارد جهت تأیید دیدگاه تفسیری خود به صورت اجمال و گزارشی تاریخی بیان نموده و به نقل متنی آنها اکتفا کرده است. درباره بیشتر روایات سبب نزول موضع سکوت را اتخاذ کردهاند. اما در موارد محدودی که به نقد اخبار مبادرت ورزیده است این روایات را با موازینی چون نقد سندی، مخالفت با ظاهر و سیاق آیه، معیارهای فقهی و گزارههای تاریخی و مخالفت نداشتن با اصل عصمت پیامبر نقد و ارزیابی نموده است.
The Function of the Narrative Toys of the Fall, and Criteria for Criticizing it in the Interpretation of Alphabet"AbstractThe events leading up to the revelation as a way to study the prophecy of a particular verse or a certain surah will help the interpreter. In some verses, the meaning of the verse is not obtained through the structure or texture of the verse, and it can be deduced from religious teachings and concepts. There is no doubt that the rate of application and utilization of the traditions of revelation and contemplation, as well as the contemplation of such traditions in the interpretation, differs from that of the suras and verses, and from one interpretation to another, including that in contemporary interpretations in The earlier interpretations, which were close to the time of the subjects and narrators, can be said to play a more prominent and tangible role in the interpretation of these traditions than the present. In this study, we sought to explore the function and norms of the critique of the revelations of the Prophet in the interpretation of al-Tabayy فیn al-Qur' »n's interpretation as one of the most important early interpretations of Shiite ijtihad.By studying the interpretation of the scriptures and examining the manner and approach of the interpreter in dealing with the narrations, it was revealed that the Sheikh of the revelatory narrations used to determine the Mecca and the civilization of the verses, the public validity of the narration in the narration, the.
Machine summary:
بنابراين با دقت در تفسير التبيان مي توان گفت شيخ طوسي بـه نقـل روايـات اسـباب نـزول توجه کرده و به شکل وسيع و گسترده اصل اين روايات را اثبات کرده است به طوري کـه با دقت در اسباب النزول واحدي و مقايسه آن با التبيان درمـي يـابيم کـه شـيخ طوسـي نيـز چون واحدي تعداد تقريبا يکساني روايت سبب نزول ذکر کرده است .
علاوه بر اينکه موضوع مکـي و مـدني در تفسـير التبيـان جايگـاه مهمـي را بـه خـود اختصاص داده و به صورت بحثي مسـتقل مـورد بررسـي قـرار مـي گيـرد، ولـي اسـتفاده روايات اسباب نزول در اين زمينه نيز مشاهده مي شود: براي نمونـه در آيـه ﴿وُ ي طعمُـون الطعام عليُ حبه مسکينا و يتيما و أسيرا﴾ (انسان /۸)١ طوسي در تحليل سـبب نـزول ايـن آيه بيان مي دارد که مفسران خاصه و عامه سبب نزول اين آيه را علي ، فاطمـه ، حسـن ، و حسين بوده اند که با ايثار و فداکاري خود، مسکين ، يتيم ، و اسير را سه شب در افطار بر خود مقدم داشته و بر چيزي از طعام افطار نکردند.
١ شيخ طوسي ميآورد که قومي گفتند که اين آيه در مورد اهل کتاب و منافقين آنهـا نازل شده است (طوسي ، بيتا: ۱۱۹/۱)، و بدون اينکه ذکر کند منظور از قومي که روايـت را آورده اند کدام است ؛ در ادامه مي گويد هر ملامت و توبيخي که در آيه آمـده شـامل آنهاست و منظور همان عهدي که در تورات ، خدا از آنها گرفته بـود کـه از محمـدص تبعيت کنند و آنها نقض عهد کردند و انکـار نمودنـد.