Abstract:
پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه ی بین برنامه ی درسی پنهان و افت تحصیلی در دانش آموزان انجام شد. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه ی آماری پژوهش شامل کلیه ی دانش آموزان دختر پایه ی پنجم ابتدایی شهرستان کوهدشت در سال تحصیلی93-1392 بود. تعداد نمونه با توجه به میانگین پژوهشهای پیشین، 328 نفر بود که از طریق روش نمونهگیری تصادفی خوشه ایانتخاب شدند. برای سنجش برنامه ی درسی پنهان از پرسشنامه ی محقق ساخته و برای سنجش میزان افت تحصیلی از سنجش کلاسی معلم استفاده شد. برای تحلیل دادهها از آزمون کلموگروف-اسمیرنف برای نرمال بودن متغیرهای پژوهش، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام استفاده شد. یافتهها نشان داد، برنامه ی درسی پنهان و مولفههای آن شامل رابط ی معلم و دانش آموزان، رابطه ی مدیر با دانش آموزان، رابطه ی دانش آموزان با یکدیگر، قوانین و مقررات مدرسه در سطح معناداری، افت تحصیلی را پیش بینی میکنند (05/0p>). نتیجهگیری آن که این یافتهها میتوانند کاربردهایی برای برنامه ریزی درسی و آموزش و یادگیری دانش آموزان داشته باشد که به تفصیل به آنها پرداخته میشود.
This study was performed in order to considering relation between hidden curriculums with drop-down. Method was descriptive- correlation statistical society has been all female students, in orders 5, of Koohdasht town in 2013-2014 academic year. The sample included 327 students, which is being selected by cluster random sampling. Tool of collecting data has been as followed: researcher made questionnaire and teachers evaluations. Mean and standard deviation was used for data analyzing. Colmograph test for normality of variables, Pearson correlation, variance analyze and step-bye-step regration. Results indicated: there is a correlation between hidden curriculums with drop-down (in significacy of 0.01) and there is a correlation between hidden curriculum components with drop-down (in significacy of 0.05). in order to this study, student will have a better educational results, if they had better hidden curriculum and the student will have a better educational results, if they had a good relationship with them teacher, the administer and even with together.
Machine summary:
پايايي پرسشنامه برنامه درسي پنهان و مؤلفه هاي آن مؤلفه ها آلفاي کرونباخ برنامه درسي پنهان ٠/٩٥ رابطه معلم با دانش آموز ٠/٩٢ تعامل مدير با دانش آموز ٠/٨٦ تعامل دانش آموزان با همديگر 0/87 قوانين و مقررات ٠/٧٦ با توجه به توصيفي بودن نظام ارزشيابي براي دانش آموزان ابتدايي، در اين پژوهش هم براي سنجش عملکرد تحصيلي از طيف ارزشيابي که بدين شرح است استفاده شد: خيلي خوب ، خوب ، متوسط و نياز به تلاش بيشتر.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) با توجه به داده هاي جدول ٣، مفروضه نرمال بودن براي متغيرهاي اصلي پژوهش و مؤلفه هايش با سطح معناداري بالاتر از ٠/٠٥ (٠/٠٥ فرضيه اول : بين برنامه ي درسي پنهان و افت تحصيلي دانش آموزان رابطه وجود دارد.
فرضيه دوم : بين مؤلفه هاي برنامه درسي پنهان و افت تحصيلي دانش آموزان رابطه وجود دارد.
بحث و نتيجه گيري نتايج پژوهش حاضر نشان داد، افت تحصيلي با برنامه ي درسي پنهان و مولفه هاي آن يعني روابط معلم و شاگرد، روابط مدير و دانش آموزان ، روابط دانش آموزان با هم و نيز قوانين و مقررات مدرسه رابطه دارد.
Hidden Curriculum in higher education: Something to fear for or comply to?
)2009(; Hidden Curriculum on Gaining the Value of Respect for Human Dignity, A Qualitative Study in two Elementary Schools in Adana; Available at: http:/www.
The Educational Imagination: on the Design and Evaluation of School Programs; )Third Edition(; New York: Macmillan College Publishing Company, P.
The Hidden Curriculum in Higher Education.