Abstract:
زمینه: آموزش کیفیتزندگی فریش در تلاش است با ایجاد حداکثر عاطفه مثبت و حداقل عاطفه منفی، بعد هیجانی، شناختی و اخلاقی زندگی افراد را بهبود بخشد و افراد تمرینهای اخلاقی، تغییرات شناختی و هیجانی را در عمل تجربه کنند. در پژوهش حاضر اثربخشی آموزش کیفیتزندگی فریش بر حریم رعایت اخلاقی و رفتارهای جامعهپسند مراقبین اصلی بیماران اسکیزوفرنیا مورد بررسی قرار گرفت. روش: مطالعۀ حاضر نیمهآزمایشی است، که از جامعۀ مراقبین اصلی بیماران اسکیزوفرنیا شهرستان شهرکرد در استان چهارمحال و بختیاری، 40 مراقب اصلی با استفاده از روش نمونهگیری دردسترس انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش، شامل پرسشنامههای حریم رعایت اخلاقی و رفتارهای جامعهپسند بود. تجزیه و تحلیل دادهها با روش تحلیلواریانس با اندازهگیری مکرر با استفاده از نرمافزار SPSS-22 انجام شد. یافته ها: نتایج نشان داد آموزش کیفیتزندگی فریش بر حریم رعایت اخلاقی و رفتارهای جامعهپسند مراقبین اصلی بیماران اسکیزوفرنیا تاثیر معناداری داشت (حریم رعایت اخلاقی 22/0= Partial ŋ2، 001/0=p ، 27/9=F و رفتارهای جامعهپسند 24/0=Partial ŋ2، 001/0=p ، 69/7=F). نتیجه گیری: پژوهش حاضر نشان داد آموزش کیفیتزندگی فریش، حریم رعایت اخلاقی و رفتارهای جامعهپسند مراقبین اصلی بیماران اسکیزوفرنیا را تحتتأثیر قرار میدهد. بر این اساس، آموزش کیفیت زندگی استانداردها و اولویتهای جدیدی برای افراد ترسیم میکند و بایدها و نبایدهای جدیدی را برای آنان خلق میکند و با ایجاد تعادل بین حوزههای ارزشمند زندگی که در حال حاضر وجود دارد با این بایدها و استانداردهای جدید و رشد همه ابعاد زندگی، میزان رفتارهای جامعهپسند و حریم رعایت اخلاقی را بهبود می دهند
Background: Frisch's education of quality of life strives to improve the emotional, cognitive, and ethical dimensions of people's lives by maximizing positive and minimal negative emotions, and practicing ethical, cognitive and emotional change in practice. In the present study, the effectiveness of Frisch's quality of life education on circle of moral regard and prosocial behaviors of primary caregivers of schizophrenia patients was investigated.
Method: The present study is a quasi-experimental study. From the population of primary caregivers of schizophrenia patients in Shahrekord city in Chaharmahal and Bakhtiari province, 40 primary caregivers were selected using available sampling method. Research tools included circle of moral regard and prosocial behaviors questionnaires. Data analysis was performed by repeated measure ANOVA using SPSS-22 software.
Results: The results showed that Frisch's quality of life education had a significant effect on circle of moral regard and prosocial behaviors of the primary caregivers of schizophrenia patients.
Conclusion: The present study showed that Frisch's education affects the quality of life, ethical compliance, and sociable behaviors of primary caregivers of schizophrenia patients. Accordingly, quality of life education draws new standards and priorities for individuals and creates new musts and doings for them, by balancing the value areas of life that currently exist with these new needs and standards and improves on circle of moral regard and prosocial behaviors