Abstract:
تلویزیون و شبکههای ملی و فراملی، میکوشند با متقاعد کردن مردم جهت همسویی فکری با خود، در جذب مخاطب و تغییر افکار عمومی، بهویژه در کشورهای جهان سوم تأثیرگذار باشند. کشورهای پیشرفته از رسانهها، به عنوان ابزاری برای در دست گرفتن اذهان عمومی استفاده، و تلاش میکنند با برنامههای خود آنها را همراهی کنند. این موضوع در کشور ما نیز صدق میکند. در سالهای اخیر شبکههای خارجی توانستهاند بهسرعت میان افراد جامعه نفوذ و جایگاه مناسبی برای خود پیدا کنند. اما این اثرگذاری و ایجاد تغییر و تأثیر همهجانبه بر ذهنیت افکار عمومی، زمانی میتواند کارا باشد که مخاطبان درک درستی از شیوههای پیامرسانی مؤثر داشته باشند.
مقالة حاضر، با هدف ارائة الگو، به تعیین مفاهیم کلیدی در ادبیات نظری حوزة رسانه، به منزلة دانش زمینهای، و نیز به تحلیل پوشش اخبار ایران در شبکههای تلویزیونی بیبیسی ورلد و سیانان اینترنشنال بهمثابة شاخص فعالیتهای رسانهای در غرب میپردازد. این پژوهش، با استفاده از روش اسنادی انجام شده و بازة زمانی آن از خرداد تا آذر سال 1398 است و بر نظریههای چارچوبسازی، برجستهسازی، مدل دروازهبانی و مدل مرکز ـ پیرامون متمرکز شده و با تلفیقی از این نظریهها، زیرمقولههایی را که در مضمون آنها وجود داشت، استخراج کرده و سپس کدهای محوری انتخاب شد. درنهایت، ضمن بررسی ادبیات نظری رسانه و خبر، بر اساس پنج اصل کلیدی که هر کدام طیف وسیعی از مفاهیم (کدها) را در بر میگیرند، مدل مناسب برای پوشش اخبار ایران در شبکة پرستیوی ترسیم شد.
National and transnational television networks, especially in third world countries, try to be attractive to their audiences and change the public opinion by convincing people to follow their line of thinking. Developed countries use the media as a tool to manipulate people’s way of thinking, and try to accompany them by their programs. This is also true in Islamic Republic of Iran. In recent years, foreign networks have rushed to penetrate Iranian society and find an appropriate place for themselves among Iranian people. But such influence and transformation mindset of public opinion, can be effective when the audience has a correct understanding of effective messaging methods. The present article, with the aim of providing a model, determines the key concepts in the theoretical literature of the media field, as background knowledge, and also analyzes the coverage of Iranian news on BBC World and CNN International television channels as an indicator of media activities in the West. This research was conducted using the documentary method and its time frame is from June to December 2018 and it is focused on the theories of framing, highlighting, gatekeeper model and center-periphery model and by using a combination of these theories, the subcategories within their content were extracted and then the core codes were selected. Finally, while examining the theoretical literature of media and news, based on five key principles, each of which includes a wide range of concepts (codes), a suitable model was drawn for covering Iranian news on the Press TV network.
Machine summary:
ارائة الگو برای پوشش خبری در شبکة پرستیوی: مطالعة ادبیات نظری رسانه و رویکرد شبکههای بیبیسی ورلد و سیانان اینترنشنال به اخبار ایران نوشتة مجید سرابی٭ اکبر نصرالهی کاسمانی٭٭ نسیم مجیدی قهردوی٭٭٭ پیمان جبلی٭٭٭٭ چکیده تلویزیون و شبکههای ملی و فراملی، میکوشند با متقاعد کردن مردم جهت همسویی فکری با خود، در جذب مخاطب و تغییر افکار عمومی، بهویژه در کشورهای جهان سوم تأثیرگذار باشند.
با توجه به اینکه در شبکههای تلویزیونی غربی سیاستهای خبری و سیاستگذاری رسانهها بر ضد ایران پررنگتر نمود و بروز مییابد، محقق در کنار مطالعههای نظری مرتبط با موضوع، با انتخاب شبکههای بیبیسی ورلد و British Broadcasting Corporation World Cable News Network International Ted Turner Elite Media Reprsentation سیانان اینترنشنال، در تلاش است با بررسی محتوای اخبار مربوط به ایران، در دورهای ششماهه، به الگوی مناسبی برای شبکة پرستیوی دست یابد.
بنابراین امروزه، در پوشش خبری تنها از اخبار استفاده نمیشود، بلكه در رسانههایی همچون مطبوعات، علاوه بر اصل خبر، تحلیل و تفسیر، سرمقاله، یادداشت، مقاله، عكس، كاریكاتور، مصاحبه، تلفنهای مردمی، اظهارات مسئولان و غیره نیز مشاهده میشود كه در یك جریان خبری، تحلیل جمیع این موارد معنادار خواهد بود و بررسی تكتك آنها به صورت مجزا، فاقد معنا خواهد > برای واکنش مناسب به شبکههای خبری بیبیسی ورلد و سیانان اینترنشنال، به عنوان جریان مسلط رسانهای غرب، شناخت خطوط کلی، محتوا و تأثیرهای احتمالی این دو ش Berger Dyck & Zingales Miller Carducci امری ضروری به نظر میرسد.