Abstract:
رابطه عزت نفس و انگیزش تحصیلی دانشجویان هدف از پژوهش بررسی رابطه عزت نفس و انگیزش تحصیلی دانشجویان میباشد. نمونه آماری این پژوهش شامل 384 نفر از دانشجویان استان فارس است که در سال 1400 تحت بررسی قرار گرفتند. انتخاب نمونه به صورت تصادفی میباشد. در این پژوهش از پرسشنامههای عزت نفس کوپراسمیت و انگیزش تحصیلی هارتر استفاده شده است و نتایج با استفاده از نرم افزار آماری SPSS مورد بررسی قرار گرفت و این نتیجه مشاهده شد که بین عزت نفس و انگیزش تحصیلی دانشجویان رابطه معناداری وجود ندارد.
The relationship between self-esteem and academic motivation of studentsThe purpose of the research is to investigate the relationship between self-esteem and academic motivation of students. The statistical sample of this research includes 384 students of Fars province who were examined in 1400. The sample selection is random. In this research, Cooper Smith's self-esteem and Harter's academic motivation questionnaires were used, and the results were analyzed using SPSS statistical software, and it was observed that there is no significant relationship between students' self-esteem and academic motivation.
Machine summary:
نتايج نشان داده است که بين گروهاي فاقد و واجد مادر (پسران و دختران ) حد اقل از لحاظ يکي از متغيرهاي سلامت رواني، سازگاري فردي، اجتماعي، عملکرد تحصيلي تفاوت معنادار وجود دارد.
نتايج نشان داده است که فرضيه ي اول ، پژوهش يعني اينکه شيوه ي شناختي، رفتاري عزت نفس دانشجويان دختر و پسر دوره ي راهنمايي را افزايش مي دهد، تأييد شد.
نتايج نشان داده است که واريانسهاي دو گروه آزمايش و کنترل در عزت نفس يکسان مي باشد لذا مي توان از تحليل و واريانس براي تحليل داده هاي اين بخش استفاده نمود.
مير دورقي و کارشکي (١٣٨٩) در پژوهشي با عنوان بررسي رابطه خودکارآمدي و عزت نفس با سلامت روان در دانشجويان به اين نتيايج دست يافتند: بين خود کارآمدي و سلامت روان و همچنين عزت نفس و سلامت روان رابطه معنادار وجود دارد.
رابطه بين عزت نفس و تخمين فرد از توانايي خود نيز مورد بررسي محققان متعددي قرار گرفت و وجود همبستگي بين اين دو تاييد شده است .
در مجموع بررسي رابطه اين سه متغير از اهميت خاصي به لحاظ علمي برخوردار است چرا که کسب اطلاعات کافي در اين زمينه مي توان برنامه هاي آموزشي مناسبي براي دانشجويان ، معلمان و حتي والدين طراحي کرد و زمينه را براي افزايش عملکرد تحصيلي گروه هاي مختلف در دانشجويان فراهم نمود.
فرضيه پژوهش - بين عزت نفس و انگيزش تحصيلي دانشجويان رابطه معناداري وجود دارد.
براي بررسي رابطه معنادار بين عزت نفس و انگيزش تحصيلي ازآزمون همبستگي پيرسون استفاده شده است .