Abstract:
سابقه و هدف: معلم عنصر کلیدی در محیط یادگیری و یکی از حلقهها ی نظام آموزشی و موثرترین آن است. بدیهی
است بهترین طرحهای آموزشی درصورتی که معلم متعهد، متخصص و آموزش دیده در اختیار نباشد، با شکست روبه رو
خواهد شد.
مواد و روشها:. مطالعه حاضر از نوع توصیفی تحلیلی 1 است و پس از بررسی مفاهیم با ارائه نتایج به پیشنهادات کاربردی
پرداخته شده است. روش تحقیق حاضر توصیفی و روش گردآوری اطلاعات آن، کتابخانهای است. بدین صورت که از
منابع کتابخانهای نظیر: کتاب، مقاله، منابع خارجی و... و آموختههای محقق استفاده شده است.
یافتهها: از نظر این پژوهش رویکردهای دانشجویان معلمان به عنوان یکی از زیرنظامهای آموزش عالی کشور، برای
بهبود مستمر فرایندها به ویژه آموزش و آماده سازی دانشجو معلمان مستلزم الگویی به عنوان یک عمل است. الگوی
برخاسته از فرهنگ و بوم جامعه زمینه کاربست و پذیرش آن را فراهم میآورد.
نتیجهگیری: از مباحث ایراد شده نتیجه گرفته میشود که برنامههای آموزشی پیش از خدمت معلمان مدرسه های
ابتدایی ژاپن، برای کمک به بهبود وضعیت معلمان طراحی شدهاند. این آموزشها برنامه ریزی شده هستند و با
فعالیتهای تحقیقی و تشریک مساعی همراهند. به دانشجو معلمان یاد داده میشود که چگونه از راه ارتباط با دانش
آموزان و دیگران میتوانند از یکدیگر بیاموزند و چگونه مهارتهای خود را در زمینه یادگیری در طول عمر افزایش
دهند
Machine summary:
درحقيقت نظام تربيت معلم هر کشوري به منظور برآوردن نيازهاي آموزشي مدارس و دستيابي بـه اهـداف آموزشي آن کشور فعاليت مي کند [١] در منابع نظري ، تربيت معلم مفـاهيم عديـده اي بـراي توصـيف اهـداف آموزشـي بـه کارگرفته شده است ؛ براي مثال آموزش دانش و تفکر به معلم و، آموزش فردي معلم ، معلم در آموزش ، فلسـفۀ تربيـت معلـم ،اين مفاهيم و نظريه هاي مربوط به آن ،به طور کلي بـه مفهـوم تربيـت معلـم و اهـداف آن توجـه دارد [٢] .
از آن جا که تحقق هر آرماني در آمـوزش و پـرورش در گـروي معلـم بـه عنوان نيروي انساني است ، در اين اجلاس بر تقويت نقش معلم ، افزايش حرفه مندي هاي معلـم بـر اسـاس تغييـر بنيـادي در شيوه هاي آموزش دادن به او، ايجاد علاقه به يادگيري در طول عمر، پيوند " مهـارت در دانـش " بـا " مهـارت در شـيوه هـاي ياددهي - يادگيري "، تسلط بر راهبردهاي آموزشي در شرايط متفاوت يادگيري هاي دانش آموزان و ...
در دو دهه اخير، دانشگاه هاي تربيت معلم بسياري ايجاد شده اند کـه فقـط بـه تربيـت معلـم و پـژوهش در زمينـه هـاي گوناگون آموزش و پرورش مي پردازند و با ارائه دوره هاي فوق ليسانس و بالاتر، (شـرايط لازم را بـراي ادامـه تحصـيل معلمـان شاغل فراهم مي آورند.