Abstract:
ازآنجاکه توسعۀ ارتباط صنعت و دانشگاه بهدلیل اثرات و پیامدهای مثبت نقش بهسزایی در ایجاد تحول اناورانوه،
اقتصادی و اجتماعی دارد برنامهریزان و سیاستگذاران دانشگاهی و صنعت به آن توجه دارنود. بنوابراین هودا ایون
تحقیق بررسی راهکارهای توسعۀ ارتباط دانشگاه و صنعت در کشور است. تحقیق حاضور ازن ور هودا، کواربردی -
توسعهای و ازن ر روش از نوع کیفی است. در مرحلۀ اول، مصاحبه با خبرگان این حووزه انجواف گراوت. نمونوهگیری
بهصورت هدامند انجاف شد و تمرکز بر تدوین ریه بود. خبرگان آشنا به بحث ارتباط دانشگاه و صنعت نمونۀ آماری
این پژوهش را تشکیل میدهند. این خبرگان مدیران و کارشناسان شرکتهای دانشبنیان و مدیران صنایع و اسواتید
دانشگاه یزد هستند. طی برگزاری جلسات کانون تفکر اقتصاد دانشوگاه یوزد درخصووا ارتبواط دانشوگاه و صونعت
مصاحبهها صورت گرات. ازآنجاکه مصاحبه با متخصصان این حوزه زمان زیادی احتیاج داشت و این ااراد زمان کاای
برای مصاحبه در تماف ابعاد را نداشتند، همچنین تماف اطلاعات زف در ایون خصووا ازطریوق مصواحبه در اختیوار
محقق قرار نمیگرات، لذا علاوهبر مصاحبه، اسناد و مدارک و مطالعات پیشین در این زمینه بررسی شود و ازآنجاکوه
تجزیه و تحلیل دادههای کیفی به روشهای دستی کاری دشوار است و تجزیه و تحلیل این حجم از اسناد و مدارک
با روشهای قدیمی امکانپذیر نیست، لذا با استفاده از نرفاازار ATLAS. ti. 8 به تجزیه و تحلیل داده ها پرداخته شد.
Machine summary:
همچنین سایر روش ها برای برقراری ارتباط مؤثر دانشگاه و صنعت در ایران ، ایجاد پارکهای فناوری در مجاورت دانشگاه ها (کریمیان اقبال ، ١٣٨٢؛ صدیق و اردشیری، ١٣٨٢)، ایجاد هسته های کوچک تحقیقاتی استادمحوری در جوار دانشگاه ها (فهیمی و مداحی، ١٣٧٧)، کارآموزی تابستانی دانشجویان در واحدهای صنعتی و بهره گیری از متخصصان صنعت در فعالیت های آموزشی (کارگر راضی، ١٣٧٧)، افزایش کمّی و کیفی بازدیدهای علمی دانشجویان و استادان از تأسیسات صنعتی (رضایی، ١٣٧٧)، تأثیر قراردادهای صنعتی منعقدشده میان اعضای هیئت علمی و سازمان ها بر ارتقای آن ها، اولویت پذیرش دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری با سابقۀ کار در صنعت (منافی، ١٣٧٧)، تعریف مشکلات صنعت در قالب پایان نامه ها (رضوی، ١٣٧٧)، تأسیس آزمایشگاه های تحقیقاتی با همکاری در دانشگاه ها (نقیان فشارکی، ١٣٧٧)، تقویت انجمن دانش آموختگان (روزیطلب ، ١٣٧٤)، ایجاد مراکز رشد (سلجوقی، ١٣٨٢) و خصوصیسازی، ایجاد و اشاعۀ فرهنگ کارآفرینی، اصلاح برنامۀ درسی (مالکپورلپری و همکاران ، ١٣٩٩) ذکر شده است .
در این پژوهش با توجـه بـه اینکـه محقـق بـه دنبال راهکارهای توسعۀ ارتباط دانشگاه و صنعت در ایران بوده است ، پس از گردآوری داده ها و تحلیل آنهـا در مرحلـۀ کدگـذاری بـاز، بررسی ویژگیهای ارائه شده و توجه به ماهیت مقوله ها، مقولۀ بهبود وضع اقتصاد کلان مقولۀ محوری انتخاب شد که خود دارای یک مقولۀ فرعی سیاست گذاری درجهت ایجاد بازارهای باثبات بود.
در این تحقیق رشد و توسعۀ اقتصادی که دارای مقوله های فرعی ایجاد شرکت های دانش بنیان و پارکهای علم و فناوری ، اصلاح نظام و بازارها، نـوآوری و بازاریـابی ، یـادگیری همکارانـه (مبتنی بر اعتماد متقابل ) و توسعۀ منطقه ای است ، راهبردهای توسعۀ ارتباط دانشگاه و صنعت بودند.