Abstract:
امروزه، کیفیت و اثربخشی آموزش اهمیت زیادی دارد و موسسات و دانشگاههای ارائه کننده آموزش به طور مداوم به ارزیابی کیفیت و عوامل دخیل در آن میپردازند. هدف تحقیق حاضر، بررسی کیفیت آموزش مجازی در دوران همهگیری کووید-19 در دانشگاههای دولتی (مورد مطالعه: دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید باهنر کرمان) است که به روش توصیفی و به صورت پیمایشی اجرا گردید. جامعه آماری تحقیق، شامل دانشجویان دختر در مقطع تحصیلات تکمیلی در دانشگاه شهید باهنر کرمان در سال تحصیلی 1400-1399 بوده است که تعداد ۱۷۵ پرسشنامه توزیع گردید که تعداد ۱۲۰ پرسشنامه به صورت کامل دریافت گردید که نرخ بازگشت برابر با ۶۸ درصد میباشد. ابزار اندازهگیری دادهها، پرسشنامه محقق ساخته بود که بر اساس مقیاس پنج درجهای لیکرت تهیه شد. یافتههای حاصل از تحلیل دادههای پژوهش نشان داد که کیفیت آموزش به صورت مجازی و حضوری در دوران کووید-19 در دانشگاههای دولتی باهم تفاوتی ندارد.
Education, quality and effectiveness of education is very important and institutions and universities that provide education are constantly evaluating the quality and factors involved. The aim of this study was to investigate the quality of virtual education during the Covid-19 epidemic in public universities (Case study: graduate students of Shahid Bahonar University of Kerman) which was conducted by descriptive and survey method. The statistical population of the study included female graduate students at Shahid Bahonar University of Kerman in the academic year 2020-2021, in which 175 questionnaires were distributed, of which 120 questionnaires were received in full, with a return rate of 68%. The data measurement tool was a researcher-made questionnaire that was prepared based on a five-point Likert scale. Findings from the analysis of research data showed that the quality of virtual and face-to-face education during the Covid-19 era in public universities did not differ.
Machine summary:
هدف تحقيق حاضر، بررسي کيفيت آموزش مجازي در دوران همه گيري کوويد-١٩ در دانشگاه هاي دولتي (مورد مطالعه : دانشجويان تحصيلات تکميلي دانشگاه شهيد باهنر کرمان ) است که به روش توصيفي و به صورت پيمايشي اجرا گرديد.
جامعه آماري تحقيق ، شامل دانشجويان دختر در مقطع تحصيلات تکميلي در دانشگاه شهيد باهنر کرمان در سال تحصيلي ١٤٠٠-١٣٩٩ بوده است که تعداد ١٧٥ پرسشنامه توزيع گرديد که تعداد ١٢٠ پرسشنامه به صورت کامل دريافت گرديد که نرخ بازگشت برابر با ٦٨ درصد ميباشد.
يادگيري الکترونيکي ناهمزمان يک يادگيري فراگيرنده محور است و از منابع يادگيري آنلاين براي تسهيل به اشتراکگذاري اطلاعات صرف نظر از محدوديت هايي 13 synchronous Learning زمان و مکان در بين شبکه هاي مردم استفاده ميکند.
آپال ١٦ و همکاران (٢٠٢٠) در پژوهشي که با عنوان «بررسي تاثير آموزش آنلاين (الکترونيکي) بر افزايش کيفيت يادگيري دانشجويان دانشگاه هاي دولتي فنلاند» انجام دادند؛ نتايج بررسي آن ها نشان داد که آموزش آنلاين در سيستم هاي آموزش عالي ميتواند تأثير مثبت و معنيداري بر افزايش کيفيت آموزشي داشته باشد چرا که در اين نوع سيستم آموزشي، مطالب بيان شده در آرشيو پروتال دانشجويان باقي ميماند و در صورت نياز دانشجو، ميتواند بدون هيچ محدوديت زماني و مکاني به آن ها دست پيدا کند.
نتايج تحقيقات داخلي و خارجي نشان ميدهد که بين آموزش آنلاين و کيفيت يادگيري رابطه معنيداري وجود دارد فلذا هدف اصلي اين تحقيق تعيين تأثير آموزش آنلاين در دوران بيماري کرونا بر کيفيت يادگيري آموزش مجازي دانشجويان در دانشگاه شهيد باهنر کرمان ميباشد.