Abstract:
فرسودگی شغلی یکی از مهمترین متغیرهایی است که تاثیر بسزایی بر کارآمدی معلمان دارد. لذا هدف از تحقیق حاضر بررسی رابطه میان ادراک سلامت با ابعاد فرسودگی شغلی معلمان تربیت بدنی زن و مرد در شرایط کووید-19 است. شرکتکنندههای پژوهش 114 نفر از معلمان تربیت بدنی مقطع متوسطه اول و دوم شهرستان بابل بودند. به منظور ارزیابی میزان فرسودگی شغلی معلمان از پرسشنامه فرسودگی و جهت سنجش ادراک سلامت آنها پرسشنامه سلامت عمومی (28-GHQ) استفاده شد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون t مستقل و آزمون همبستگی پیرسون در سطح معناداری 05/0p≤ استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد رابطه معناداری بین ادراک از سلامت و فرسودگی عاطفی و فرسودگی جسمانی وجود دارد. بین خرده مقیاس اختلال در کارکرد اجتماعی رابطه معناداری با تمامی خرد مقیاسهای فرسودگی معلمان تربیت بدنی وجود دارد، رابطه معناداری بین افسردگی و فرسودگی عاطفی وجود دارد. همچنین تفاوت معناداری در خرده مقیاس فرسودگی نگرشی بین معلمان تربیت بدنی زن و مرد وجود داشت که در مردان بیشتر از زنان بود ولیکن در خرده مقیاسهای ادراک از سلامت تفاوتی نداشتند. بر اساس یافتههای تحقیق به برنامهریزان و مسئولان توصیه میشود برای کنترل فرسودگی شغلی معلمان تربیت بدنی با برگزاری دورههای کاربردی جهت آشنایی با عوامل مرتبط با ادراک از سلامت جسمانی و اختلال در کارکرد اجتماعی در شرایط کووید-19، عوامل مرتبط با فرسودگی شغلی در آنها بهبود دهند تا بتوانند وظایف شغلی خود را به بهترین نحو انجام دهند.
Burnout is one of the most important variables that has a significant impact on the efficiency of teachers. Therefore, the aim of the present study was to investigate the relationship between health perception with the dimensions of burnout in male and female physical education teachers in Covid-19 conditions. The participants of the study were 114 physical education teachers of the first and second high schools of Babol city. In order to assess the rate of burnout of teachers, the burnout questionnaire was used and to assess their health perception, the general health questionnaire (GHQ-28). In order to analyze the data, independent t-test and Pearson correlation test were used at the level of p≤0.05. The results showed that there was a significant relationship between perception of health and emotional burnout and physical burnout. There is a significant relationship between the subscales of social dysfunction and all subscales of physical education teachers' burnout scales, there is a significant relationship between depression and emotional burnout. There was also a significant difference in the attitude burnout subscale between male and female physical education teachers, which was higher in men than women, but there was no difference in health perception subscales. Based on the research findings, planners and officials are recommended to control the burnout of physical education teachers by holding practical courses to get acquainted with the factors related to the perception of physical health and social dysfunction in Covid-19 conditions, factors related to Improve burnout in them so that they can perform their job duties in the best way.