Abstract:
پژوهش حاضر به بررسی شناسایی عوامل تاثیرگذار بر اعتماد به نفس سرمایه های انسانی در شرکت های دانش بنیان میپردازد. با توجه به کاربردی بودن تحقیق و ماهیت آن (توصیفی پیمایشی)، به منظور یافتن ارزیابی سوالها با بهرهگیری از تحلیل پرسشنامههای استاندارد مرتبط با کلمات کلیدی این پژوهش که آزمون روایی و پایایی پرسشنامههای مورد نظر مورد سنجش واقع گردیده بود، پرسشنامهای با 39 گویه تهیه و به صورت تصادفی ساده در بین 15 نفر از کارکنان شرکت های دانش بنیان شهرک شکوهیه قم توزیع گردید. پس از جمع آوری پاسخنامهها، نتیجه در نرم افزار SPSS تحلیل گردید که ضریب آلفای کرونباخ به مقدار 5/87% محاسبه و همسانی بالای بین گزینهها، تایید شد. سپس جامعه هدف یعنی شرکت های دانش بنیان شهرک شکوهیه قم با جمعیت 790 نفر بوسیله آلفای کرونباخ محاسبه و تعداد 259 نفر به عنوان حجم نمونه در نظر گرفته شد. بر همین اساس تعداد 259 پرسشنامه تهیه و بصورت تصادفی ساده در بین جامعه نمونه توزیع و نتیجه ارزیابی گردید. همچنین به منظور ارزیابی کارآمدی هر یک از نتایج سوالها، با استفاده از آزمون رتبهای فریدمن و آزمون T تک نمونهای مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در نهایت عوامل فردی موثر بر اعتماد به نفس کارکنان با میانگین 4/88 بیشترین تاثیر را به خود اختصاص داد و رتبههای تاثیرگذار بعدی به ترتیب عوامل مدیریتی با میانگین 4/87 و عوامل سازمانی با میانگین 7/86 شناخته شدند.
Machine summary:
با توجه به کاربردي بودن تحقيق و ماهيت آن (توصيفي پيمايشي)، به منظور يافتن ارزيابي سؤال ها با بهره گيري از تحليل پرسشنامه هاي استاندارد مرتبط با کلمات کليدي اين پژوهش که آزمون روايي و پايايي پرسشنامه هاي مورد نظر مورد سنجش واقع گرديده بود، پرسشنامه اي با ٣٩ گويه تهيه و به صورت تصادفي ساده در بين ١٥ نفر از کارکنان شرکت هاي دانش بنيان شهرک شکوهيه قم توزيع گرديد.
سازمان ها با چالش مواجه خواهند شد و اگر ارزيابي درست و دقيق از تواناييهاي خويش در آنان شکوفا باشد، اين حالت ايجاد شده که اصطلاحاً اعتماد به نفس نام دارد آنان را در انجام دقيق مأموريت ها و وظايف ذاتي ياري خواهد بخشيد ليکن اين ترديد براي تصميم گيريهاي حساس و انجام امور محوله در حال حاضر در بين اکثر کارکنان سازمان ها به دلايل مختلف وجود داشته و هيچ اقدامي در جهت رفع اين مهم صورت نپذيرفته است و موارد پيش گفته جهت ارائه نقش هاي مفيد و سازنده در عرصه هاي مختلف صرفاً در سايه شناخت عوامل مؤثر بر اعتماد به نفس و رعايت اين قواعد براي دست يابي به اعتماد به نفس واقعي محقق خواهد شد.
اين تحقيق فراتر از نتايج بهره مندي از اعتماد به نفس ، به شناسايي عوامل تأثير گذار بر اعتماد به نفس پرداخته است لازم به ذکر است موضوع مهمي که تا بحال به آن توجه نگرديده و باعث گرديده است برخي از کارکنان شرکت هاي دانش بنيان براي افزايش اعتماد به نفس خود بيهدف به دنبال گمشده اي بگردند تا با تکيه بر آن ، با استواري، صلابت و به دور از ترديدهاي موجود، از صحنه حساس و پيچيده وظايف خود، سرافراز درآيند.