Abstract:
دیپلماسی پنهان، یک نوع جدال واقعی است؛ بهطوریکه امروزه فعالیتهای دیپلماتیک همه کشورها بهویژه کشورهای غربی، برای بهوجود آوردن روابط بین کشورها و دولتها و همچنین در سطح بینالمللی نیز مبتنی بر دیپلماسی پنهان است. در واقع دیپلماسی پنهان، جلوهای از دیپلماسی است که با سطح راهبرد ملی پیوند برقرار کرده است؛ همچنین جلوهای از راهبرد است که با جنگ نرمافزاری ارتباط دارد. بنابراین دیپلماسی پنهان، یک نوع جنگ نرم درهم تنیدهای است که مجریان آن باید از بین افراد هوشمند و پیچیده انتخاب شوند. به این ترتیب، کسانی که مأموریت آنها براساس دیپلماسی پنهان انجام میشود، باید دارای ویژگیهای خاص و از فهم و دانش نظری مناسبی نسبت به مسائل سیاست خارجی و دیپلماسی پنهان برخوردار باشند. این تحقیق با این پرسش که رهیافتهای نظری به دیپلماسی پنهان در سازمانهای اطلاعاتی چگونه باید باشد با بهرهگیری از روش توصیفی و تحلیلی برگرفته از برخی دیدگاههای خبرگان و صاحبنظران دانشگاهی و مبانی نظری محدودی که در این خصوص تبیین شده است، انجام گرفته و بر این باور است که سازمانهای اطلاعاتی میبایست بر اساس سطوح مدیریت استراتژیک؛ اهداف دیپلماسی پنهان اطلاعاتی را با روشهای ترکیبی و چندگانۀ درهمتنیده از قبیل گفتمانسازی در سطح راهبردی، پنهانکاری در سطح عملیاتی، شگفتیسازی در سطح تاکتیکی و عملگرایی در سطح تکنیکی محقق نمایند. با این وجود، باید توجه داشت که دیپلماسی پنهان در فضای سیال حوزۀ نظری و عملی قرار دارد که همواره در راستای تحقق اهداف پیدا و پنهان خود دچار عدم قطعیت و لغزش به سمتوسوی سایر اشکال دیپلماسی (اعم از دیپلماسی عمومی و رسمی) و مرزهای غیریتساز آن قرار دارد که میبایست با ریلگذاری درست و هدفمند در مسیر صحیح و هدایتشده حرکت نماید و از سویی هنر پنهان خود را در تحقق اهداف ملی از طریق کانالهای اطلاعاتی با سناریوهای از قبل برنامهریزی شده محقق نماید در غیر اینصورت دچار چالش و خطای محاسباتی و شکنندگی خواهد شد.
Covert diplomacy is a kind of real conflict; So that today the diplomatic activities of all countries, especially the western countries, are based on covert diplomacy to create relations between countries and governments, as well as at the international level. In fact, covert diplomacy is a manifestation of diplomacy that has established a link with the level of national strategy; it is also a manifestation of strategy that is related to software warfare. Therefore, covert diplomacy is a type of intertwining soft war whose executors must be selected from among intelligent and sophisticated people. In this way, those whose mission is carried out based on covert diplomacy, must have special characteristics and have a proper understanding and theoretical knowledge regarding the issues of foreign policy and covert diplomacy. This research, with the question of what the theoretical approaches to covert diplomacy in intelligence organizations should be, by using the descriptive and analytical method derived from the views of some academic experts and the limited theoretical foundations that have been explained in this regard, believes that Intelligence organizations should be based on strategic management levels; Realize the goals of covert intelligence diplomacy with combined and multiple intertwined methods such as discourse creation at the strategic level, concealment at the operational level, surprise at the tactical level, and pragmatism at the technical level. Nevertheless, it should be noted that covert diplomacy is located in the fluid space of theoretical and practical fields, which always suffers from uncertainty and slips in the direction of other forms of diplomacy (both public and official diplomacy) and its alienating borders in order to achieve its hidden goals. It is decided that it should move in the correct and guided path with correct and purposeful planning and realize its hidden art in realizing national goals through intelligence channels with pre-planned scenarios; otherwise it will face challenges and calculation errors and fragility. .
Machine summary:
اين نتايج عبارت بود از: (شکل ١) شکل (١) دستاوردهاي پنهان صلح حديبيه در صدر اسلام (سجادي ، ١٣٨٣: ٢١٥) )به تصویرصفحه رجوع شود) همچنين محمدحسين رجبي دواني در خصوص ضرورت به کارگيري ديپلماسي پنهان از منظر اسلام در مصاحبه اي اختصاصي در اين زمينه اظهار داشتند: کانال هاي اطلاعاتي و ارتباطي در صدر اسلام به خصوص براي کشف تهديدات دشمن نسبت به دارالاسلام مورد استفاده قرار گرفته است .
همان طورکه نظريه همگرايي به ابعاد جامعه شناختي موضوع توجه و براي آن اهميت فراواني قائل مي شود به نظر، جهت کاربست ديپلماسي پنهان مي بايست يک وحدت رويه ميان جامعه اطلاعاتي کشور جهت تأمين منافع ملي تشکيل و گفتمان واحد بين اجزاي مختلف حکومتي شکل گيرد و در اين راستا از تشتت و چندپارگي تصميمات و رويه هاي پيش رو و اعمال سلايق شخصي استنکاف به عمل آيد.
نظريه غافلگيري نشان مي دهد که حداقل راهي نظري براي کاهش احتمال اينکه غافلگيري در پيش گرفته شود يا موفق گردد، وجود دارد، بنابراين عمليات غافلگيري بايد شگفتي ساز باشد و در راستاي اين پژوهش که به منظور نقش آفريني سازمان هاي اطلاعاتي در ديپلماسي پنهان است مي بايست با برنامه ريزي ، هماهنگي و کمترين خطاي محاسباتي هدف گذاري و اجرا گردد.
با اين وجود بايد توجه داشت ، سازمان هاي اطلاعاتي مي توانند از طريق کانال هاي ارتباطي خود با کشور هدف ، اطلاعات فريب و تحريف شده در خصوص موضوعات مختلف سياست خارجي را در اختيار رقيب يا دشمن خود قرار دهند و بدين صورت ، در شکل گيري سياست خارجي آنها به نفع ديپلماسي خودي تأثيرگذار باشند.