Abstract:
در کتاب زبان فارسی پایهسوم دبیرستان بحثی با عنوان«طنز»مطرح شده و در آن راجع به شیوههای طنزپردازی مطالبی عنوان شده است.این مقاله نیز به بخشی دیگری از شیوههای طنزپردازی پرداخته است.این شیوهها با نمونههای ارائه شده میتواند در تدریس بهتر کتاب(زبان فارسی سال سوم)مؤثر باشد.
Machine summary:
"این ابیات نمونهای از اسکندرنامهی اوست: اگر عاقلی بخیه بر مو مزن به جز پنبه بر نعل آهو مزن سوی مطبخ افکن ره کوچه را منه در بغل آش آلوچه را که نعل از تحمل مربا شود به صبر آسیا کهنه حلوا شود ز افسار زنبور و شلوار ببر قفس میتوان ساخت اما به صبر!24 * در دیوان ادیب الممالک نیز نمونهای خوب و مشهور از همین شگرد وجود دارد که در آن،شاعر به خوبی به طنز و انتقادهای اجتماعی گراییده است: ما را چه که باغ لاله دارد؟ ما را چه که خسته ناله دارد؟ ما را چه که گربه میکند تخم؟ ما را چه که گاو میزند شخم؟ ما را چه که گوش خر دراز است؟ ما را چه که چشم گرگ باز است؟ ما را چه که حمله میکند ببر؟ ما را چه که قطره بارد از ابر؟ ما را چه که میش بره دارد؟ ما را چه که اسب کره دارد؟ ما را چه به جنگ روس و ژاپن؟ یا حملهای بالن و دراگن؟ ما در غم خویش ناله داریم که اندوه هزار ساله داریم هستیم چو مرغ پر شکسته از تیر قضا نژند و خسته بیتوشهی علم و مایهی فن افتاده به گرد بام و برزن بیخاصیت کمال و تقوا از فضل و هنر کنیم دعوا انواع هنر به خویش بندیم بیهوده به ریش خویش خندیم34 31."