Abstract:
هدف پژوهش حاضر واکاوی یادگیری الکترونیک و عدالت تربیتی در دوره کرونا است. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی است. یافته های پژوهش بیانگر آن است که یادگیری الکترونیک علی رغم تمام مزایایی که دارد، اما در نظام آموزشی کشور با چالش هایی همچون شکاف دیجیتال، در دسترس نبودن برای همگان، هزینه بر بودن برای خانواده ها، نبود زیرساخت فاوا در در تمامی مناطق کشور، نداشتن سواد دیجیتال در خانواده ها می توان اشاره کرد. نتایج نشان می دهد که یادگیری الکترونیک در صورت تامین زیرساخت و امکانات قابلیت تحقق بخشی به عدالت تربیتی را دارد. لذا دست اندرکاران نظام تعلیم و تربیت کشور باید نسبت به برطرف کردن موانع پیش روی یادگیری الکترونیک اهتمام ورزند.
Machine summary:
واژگان کليدي: يادگيري الکترونيک ، عدالت تربيتي، تعليم و تربيت ، دوره کرونا تاريخ دريافت : ١٣٩٩/١٠/١٥ تاريخ پذيرش : ١٣٩٩/١٢/١٦ مقدمه ورود تکنولوژي به عرصه اطلاعات و پديدآمدن تکنولوژي اطلاعات تمام ابعاد زندگي بشري را متحول کرده است و روند انجام امور، کلي با گذشته هاي نه چندان دور از نظر کمي و کيفي تغيير کرده است که در نتيجه اين تغيير و تحولات مراکز آموزشي از قبيل مدرسه ها، دانشگاهها با پديده جديد به عنوان تکنولوژي(فناوري آموزشي) روبرو شده اند که اين پديده آموزش را از حالت نسبي خارج ساخته و جريان خاصي به آن بخشيده است .
اين در حالي است که رسالت نظام تعليم و تربيت رسمي و عمومي اين است که :١- زمينه سازي دست يابي شهروندان جهت شناخت معتبري از موقعيت خويش و اصلاح موقعيت هستيشناختي خود از طريق تحقق عدالت در خويشتن و توسعه روابط عادلانه با ديگران ؛ ٢- زمينه سازي براي جنبش هاي اجتماعي، کمک به توسعه روح عدالت خواهي در جامعه از طريق آگاه سازي عمومي، توليد و توزيع محصولات فرهنگي و ترويج ايده عدالت ، تبيين جريان هاي ستم گرانه ، نقد عناصر ناعادلانه رايج و...
در قسمت راهبردهاي کلان سند تحول بنيادين پيرامون اجراي عدالت تربيتي به توسعه و نهادينه کردن عدالت آموزشي و تربيتي در مناطق گوناگون کشور و تقويت آموزش و پرورش مناطق مرزي با تاکيد بر توانمندسازي معلمان و دانش آموزان اين مناطق و همچنين با تمرکز بر کيفيت فرصت هاي تربيتي هماهنگ با نظام معيار اسلامي مورد توجه قرار گرفته است (هدف هاي کلان ، ٣، ٤، ٥).