Abstract:
این پژوهش با هدف پیش بینی اختلال سلوک براساس طرحواره های هیجانی و سازگاری اجتماعی دانش آموزان مقطع متوسطه شهر سنندج انجام شد. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و از لحاظ هدف جزء تحقیقات کاربردی است. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دختر دوره اول متوسطه آموزش و پرورش شهر سنندج در نیمه دوم سال 1399 می باشد. حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان 330 نفر برآورد شد که به روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند. جمع آوری اطلاعات با استفاده از پرسشنامه تشخیص اختلال سلوک شافر، فیشر و لوکاس (2007)، پرسشنامه طرحواره های هیجانی لیهی (2002) و پرسشنامه ی سازگاری بل (1991) انجام گرفت. تحلیل داده ها با استفاده از آزمون های استنباطی همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیره انجام گرفت. نتایج نشان داد که طرحواره های هیجانی و سازگاری اجتماعی به طور معناداری قادر به پیش بینی واریانس اختلال سلوک بودند و بین هر دو متغیر طرحواره های هیجانی و سازگاری اجتماعی با اختلال سلوک رابطه معناداری برقرار بود (05/0 ≥P). بنابراین می توان با ارتقای میزان سازگاری اجتماعی و طرحواره های هیجانی مناسب از بروز اختلال سلوک در نوجوانان جلوگیری کرد.
Machine summary:
اما سوالي که ذهن پژوهشگران اين حوزه را به خود مشغول کرده است اين است که چه مولفه هايي از اين عوامل نقش پررنگ تري را در پيش بيني اختلال سلوک ايفا ميکند؟ پژوهشگران براي پاسخ به اين سوال و سوالاتي از اين دست نقش مولفه پرخاشگري را در پيش بيني اختلال سلوک بسيار پررنگ ميبينند (کيل و مک ١١، ٢٠١٢) در واقع پژوهشگران مدت هاي 2 disruptive behaviors 3 Schroeder & Gordon 4 Booker 5 conduct disorder 6 Buil 7 America Psychiatric Association 8 Lobber & Leihy 9 Epidemiological Study 10 Efstratopoulou, Janssen & Simons 11 Kiel & Maack زيادي است که بر اساس مطالعات مختلف نقش پرخاشگري در پيش بيني بسياري از مشکلات رواني-اجتماعي را تاييد کرده - اند (همل ١٢، ٢٠١٣).
يکي ديگر از مولفه هايي که افراد مبتلا به اختلال 12 Hamel 13 Social adjustment 14 Zubrick 15 Shankar-Srivastava 16 Yau, Sun & Fong Cheng 17 Waite & Creswell 18 Scholes-Balog 19 Garnefski 20 emotion 21 Leahy سلوک در آن با مشکلاتي مواجهه هستند طرحواره هاي هيجاني ٢٢ است (جکينز و اواتلي ٢٣، ١٩٩٨).
- براساس نتايج حاصل از تحليل داده ها، بين اختلال سلوک و سازگاري اجتماعي در دانش آموزان رابطه منفي و معناداري وجود دارد و فرضيه دوم پژوهش تأييد شد؛ نتايج اين پژوهش با نتايج يافته هاي شريفي درآمدي و همکاران (١٣٩٤)، دلاور و ابراهيمي (١٣٩٢)، ويکنس و همکاران (٢٠١٩) و آرورا، جوشي و گابتا (٢٠١٦) همسو بود.