Abstract:
در سالهای اخیر پژوهش برای کشف ابعاد ناشناخته مدرسه نامرئی، همواره مورد توجه صاحب نظران بوده است. در این راستا، پژوهش حاضر با هدف واکاوی ماهیت مدرسه نامرئی در مقطع ابتدایی از دیدگاه مدیران آموزشی در شهرستان تایباد انجام گرفت. این پژوهش با بهره گیری از رویکرد کیفی و به روش نظریه زمینه ای و با استفاده از مصاحبه به انجام رسید. جامعه آماری کلیه مدیران آموزشی مدارس ابتدایی شهرستان تایباد در بهار سال 1400 به تعداد 38 زن و 52 مرد بودند که از بین آنها 17 نفر به شیوه داوطلبانه و هدفمند انتخاب شدند. جمع آوری دادهها با استفاده از مصاحبههای نیمه ساختار یافته بود. تحلیل دادهها با استفاده از روش مورد نظر گلیزر جهت کشف مفاهیم و مقولات انجام گرفت. نتایج مصاحبهها نشان داد که از نظر مدیران آموزشی، مدرسه نامرئی به معنای یادگیریهای غیرعمدی دانش آموزان است که خارج از چارچوب برنامه درسی آشکار است و در خط مشیهای آموزشی قید نشده است، مدرسه نامرئی دارای سه بعد شناختی، عاطفی و اجتماعی است و مولفههای مدرسه نامرئی را قوانین و مقررات مدرسه، روابط بین فردی، روابط متقابل معلم و دانش آموز و آگاهی معلمان از نقش مدرسه نامرئی بر دانش آموزان تشکیل میدهند. همچنین، از نظر مدیران آموزشی محیط فیزیکی، محیط شناختی، محیط اجتماعی و ساختار اداری عوامل موثر بر مدرسه نامرئی هستند و مدرسه نامرئی دارای آثار مثبت و منفی است که آثار مثبت آن بیشتر مورد توجه بوده است.
Machine summary:
واکاوي ماهيت مدرسه نامرئي در مقطع ابتدايي از ديدگاه مديران آموزشي در شهرستان تايباد فاطمه زراعت دوست استادي کارشناسي ارشد، مديريت آموزشي ، دانشگاه آزاد اسلامي ، تايباد، ايران 1 مجيدرضا رضوي استاديار، گروه علوم تربيتي، دانشگاه آزاد اسلامي ، تايباد، ايران چکيده در سال هاي اخير پژوهش براي کشف ابعاد ناشناخته مدرسه نامرئي، همواره مورد توجه صاحب نظران بوده است .
بررسي تحول و تکوين دانش آموزان مقطع ابتدايي و همسويي آنها با اهداف نظام آموزش وپرورش و نقش برنامه درسي پنهان در اين تغييرات ، در زمره مطالعاتي قلمداد ميشود که از طريق يافته هاي آن ميتوان بازخوردهايي را براي بهبود جو رواني - اجتماعي مدارس ابتدايي به نظام آموزشي ارائه داد.
با توجه به نتايج به دست آمده از مصاحبه با مديران آموزشي، مدرسه نامرئي بيشتر به معناي يادگيريهاي غير عمدي دانش - آموزان است که خارج از چارچوب برنامه درسي آشکار است و در خط مشيهاي آموزشي قيد نشده است که نتايج اين سوال تاحدودي با نتايج پژوهش کنتلي (٢٠١٨) و احمدي (١٣٩٢) همسو ميباشد.
در دسته بندي مولفه هاي مدرسه نامرئي، مديران آموزشي بيشتر به آگاهي معلمان از نقش مدرسه نامرئي بر دانش آموزان توجه داشته اند که اين يافته نيز تا حدودي با نتايج پژوهش ايزدي و همکاران (١٣٩٢) و بروغني (١٣٩٥) همسو ميباشد.