Abstract:
بازنماییواقعهمعادازموضوعاتموردتوجههنرمسیحیتدورههایبیزانس، گوتیک،
رمانسکورنسانسبودکهبهوفوردرمعماری، حجاری، نقاشیدیواریونقاشیرویبوم
کشورهایمختلفمسیحیدیدهمیشود؛ توجهیکهتنهامعادلآندرمقیاسبسیارمحدودتر
درهنردورهقاجارایرانرخمیدهد؛ باوجوداینکه متوناسلمیسرشارازمطالبیدربابمعاد
استوسورههاییچند، مختصمعاددرقرآنوجوددارد، امابهواسطهتحریمشمایلنگاری
ازترسیماینواقعهدرهنرایرانتادورهقاجارخبرینیست؛ درایندورهدواثرمستقلدر
قالبنقاشیقهوهخانهایازمحمدمدبربهواقعهمعادپرداختهاستودرکنارآننمونههای
انگشتشماریدرحوزهنقاشیدیواریونقاشیپشتشیشهنیزکارشدهاست.
درمیانانبوهبازنماییهایهنرمسیحی، بازنماییهایمعاددرهنربیزانسروسیهدارای
شباهتهایساختاریفراوانیباهمتایانایرانیخودهستند. اینآثارکهمعرفروحملی
کشورشانوفارغازتاثیراتآکادمیکمیباشند، نمایشیازباورهایملی، بومی، هنریودینی
هردوکشوردرارتباطبایکواقعهدینیمشترکاند. هنرمندانمکتبندیدهقاجارهمانند
راهبانروسی، تصاویرمعادرابهشکل خودجوشترسیمنمودهاند. دراینمقالهباروشتوصیفی
وتحلیلیبهبررسیتطبیقیتصویرمعاددرنقاشیایرانقاجاریوهنربیزانسروسیهپرداخته
شدهاست. ماحصلاینپژوهشنشانمیدهدکهموضوعمشترکمعاددردوتفکراسلمی و
مسیحی، باوجودتفاوتمضامیندینی، ازلحاظهنریوساختاریدارایشباهتهایبسیاری
استوبهخوبینمایانگرنگاهآرمانیومعنویهنرمندانمکتبندیدهدوکشوراستکهبادانش
هنریخودانگیخته، اندیشهدینیخویشرابهنمایشگذاشتهاند.
اهداف مقاله
١-نمایشبازنماییموضوعمعاددرهنرایراندورهقاجار؛
٢-بررسیشباهتهاوتفاوتهایفرمیومضمونیبازنماییواقعهمعاددرهنرعامیانه
ایران) دورهقاجار (وهنربیزانسروسیه) سده١٤-١٨ (.
سوالات مقاله
١-بازنماییموضوعمعاددرهنرعامیانهایراندردورهقاجاربهچهشکلیبودهاست؟
٢-شباهتهاوتفاوتهایفرمیومضمونیبازنماییواقعهمعاددرهنرایران) دورهقاجار (
وهنربیزانسروسیه) سده١٤-١٨ (درچهمواردیاست؟
Despite the Islamic texts, which are rich in material on the resurrection and mention it specific in a few Sura of the Qur’an, but
there is no trace of illustrating this, event in the Islamic art of the Qajar period, in fact, representations of resurrection was inspired
from Christian art that has been rich in Representation of this subject. The origin of this inspiration are traced back to the Safavid
period, that is The impact of the international relations and presence of merchants, and Christian tourists and specially the immigration
of Armenian to Iran. But the climax of this impact on religious art and figurative and Iconic representations in large scale
and diversity was in the Qajar period, So that the embodiment of Doomsday Scene was Belonging to this period But in this course
there was only two paintings that depicting the Resurrection and their belonging to an artist by the name of Mohammad Moddaber.
While Christian art that has been rich in Representation of this subject,The works of Mohammad Modaber were inspired
from Byzantine art specially Russia that has been in more contact with Iran than other foreign countries.
In this article we study the Source of influence and compare the artworks of Doomsday from a Byzantine art of Russia with the
Doomsday (judgement day) painting from Mohammad Modabber.
Aims of the research:
1-Display representation resurrection theme in Iranian art (Qajar period);
2-Review similarities and differences in the Iranian folk art ,form and thematic representation of the resurrection event ( Qajar
period) and Byzantine art Russia (Century 14-18).
Research questions:
1- How it was representation of the subject Resurrection in the Iranian folk art (Qajar period)?
2- How it was similarities and differences in the Iranian folk art ,form and thematic representation of the resurrection event (Qajar
period) and Byzantine art Russia (Century 14-18)?