Abstract:
این پژوهش با هدف بررسی تاثیر پیوند اگزیستانسیالیسم در تیاتر شکلگرا بر اساس اندیشههای مرلوپونتی مبتنی بر پدیدار شناسی ادراک حسی بدن و فرم انجام شده، است. سوال اساسی پژوهش عبارت است ازاینکه اگزیستانسیالیسم چه تاثیراتی بر تیاتر شکلگرا (فرمگرا) و بدن اجراگر داشته است؟ اطلاعات در این پژوهش به شیوه کتابخانهای اطلاعات لازم گردآوری شده و سپس با روش توصیفی-تحلیلی به تجزیه و تحلیل این اطلاعات پرداخته شده است. نتایج به دست آمده حاکی از این است مفاهیم اگزیستانسیالیسم به عنوان موضوعی فلسفی و فکری و در سوی دیگر آن ادراکات بدنی مرلوپونتی به عنوان یک مساله علمی و عینی با تعمیم به تیاتر شکل گرا باعث میشود بدن اجرایی با فلسفه و مفاهیم مرتبط با آن درارتباط باشد و رازو رمز مبانی این نوع از تیاتر را از زاویهای عمیق با محتوای اگزیستانسیالیسم برشمرد و ادعا کرد که قدری بر عمق بخشیدن و تاثیرات بطنی اجرایی و تاتر شکل گرا افزودهایم.
In the study, the thoughts and intellectual concepts of the authors have been reflected, and by understanding their roots, one can also understand the current issues of the world. Many writers have specific beliefs and tendencies that indicate their interest in different philosophical and literary schools. The aim of this study was to investigate the effect of the link between existentialism and form- oriented theater based on Merleau-Ponty’s ideas on form and structure. The method of libraries of necessary information has been collected and then this information has been analyzed by descriptive-analytical method. The results indicate that the novel and vague movements and forms in formative theater are also due to the induction of a sense of rebellion and freedom in understanding the world, and arising from the philosophy of existentialism, often the perception and understanding in the formalist play is left to the viewer.