Abstract:
هدف: پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل سلامت سازمانی در بیمارستانهای شهر تهران براساس مولفههای هوش هیجانی و مدیریت دانش با توجه به متغیر میانجی اخلاق حرفهای مبتنی بر آموزههای دینی انجام شده است.
مواد و روشها: روش پژوهش، توصیفی همبستگی و از نوع پیش بینی و همخوانی است و از نظر نوع دادهها، رویکرد پژوهشی حاضرکمی میباشد. جامعۀ آماری آن شامل همۀ کلیه مدیران بیمارستانهای تهران به تعداد 1780نفر است که 316 نفر با روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای انتخاب شدند. برای گردآوری دادههای پژوهش از چهار پرسشنامۀ استاندارد پرسشنامه هوش هیجانی بار آن، پرسشنامه استاندارد مدیریت دانش فونگ و چی، پرسشنامه اخلاق حرفهای کادوزیر و پرسشنامه سلامت سازمانی هوی و فیلدمن استفاده شد. برای بررسی روایی پرسشنامهها از روش صوری و محتوایی استفاده شد و پایایی آنها با استفاده از معیارهای پایایی ترکیبی آلفای کرونباخ محاسبه شد و مورد تایید قرار گرفت.
یافتهها: یافتهها نشان داد بیـن متغیرهـای مسـتقل و سلامت سازمانی، ارتبـاط مسـتقیم وجـود دارد و بین هوش هیجانی، مدیریت دانش و اخلاق حرفهای و سطح سلامت سازمانی در بیمارستانهای شهر تهران، رابطه مسـتقیم و معنـاداری وجـود دارد
نتیجهگیری: نتایج بهدستآمده از اجرای رگرسیون و الگوهای تحلیل مسیر نشان دادند سلامت سازمانی در بیمارستانهای شهر تهران براساس مولفههای هوش هیجانی و مدیریت دانش با توجه به متغیر میانجی اخلاق حرفهای قابل پیش بینی میباشد.
Purpose: The aim of this study was to present an organizational health model in Tehran hospitals based on the components of emotional intelligence and knowledge management with respect to the mediating variable of professional ethics based on religious teachings.
Materials and Methods: The research method is descriptive-correlational and predictive and consistent, and in terms of data type, the research approach is low. Its statistical population includes all managers of Tehran hospitals with 1780 people, of which 316 people were selected by multi-stage random sampling. To collect the research data, four standard questionnaires of Bar-On Emotional Intelligence Questionnaire, Fong and Chi Knowledge Management Standard Questionnaire, Kadozir Professional Ethics Questionnaire and Hui and Fieldman Organizational Health Questionnaire were used. Formal and content methods were used to evaluate the validity of the questionnaires and their reliability was calculated and confirmed using Cronbach's alpha reliability criteria.
Findings: The results showed that there is a direct relationship between the independent variables and organizational health and there is a direct and significant relationship between emotional intelligence, knowledge management and professional ethics and the level of organizational health in Tehran hospitals.
Conclusion: The results obtained from the implementation of regression and path analysis models showed that organizational health in Tehran hospitals is predictable based on the components of emotional intelligence and knowledge management according to the mediating variable of professional ethics.