Abstract:
مطالعه رابطۀ بین تدریس و تحقیق اعضای هیأت علمی که سابقه طولانی دارد، در پژوهشهای تجربی عمدتاً بهصورت هنجاری و تک بُعدی انجام شده است.هدف اصلی مقاله، ضمن بازنمایی این مسائل کلیدی، پیشنهادوبکارگیری روشی نوین و پرقابلیت میباشد که بهطور همزمان امکان شناسایی و تحلیل سه وضعیت مکمل، جانشینی و/یا خنثیبودن رابطة تدریس و تحقیق را داشته و زمینه فنی لازم برای ارزیابی درجۀ متناسببودن ترکیب فعالیتهای دانشگاهی را فراهم نماید.جامعه آماری تحقیق، اعضای هیأت علمی دانشگاهها و نمونه آماری شامل 716 نفر می باشد که بهصورت خوشهای از اعضای یک دانشگاه جامع انتخاب و دادههای مربوط به عملکرد آموزشی وپژوهشی آنان برای سال تحصیلی 96-1395 در چارچوب مولفههای آییننامه ارتقا گردآوری و با استفاده از روش اقتصادسنجی آموزش عالی مبتنی بر مرز امکانات تولید تحلیل شده است.یافتهها مؤید آن است که رابطه بین آموزش و پژوهش اعضای هیأت علمی چند بُعدی و بسته به شرایط نهادی-سازمانی، متفاوت میباشد.در رابطه با نمونة آماری مطالعه شده، یافتههای تجربی نشان دادند که وضعیت عملکرد 402 نفر در منطقه جانشینی و 314 نفر در منطقه مکملی قرار داشته که به این ترتیب،ترکیب عملکرد آموزشی و پژوهشی 314 نفر نامتناسب شناسایی شده است؛در بازتخصیص منابع و تلاشها،27 نفر باید فعالیتهای آموزشی و 287 نفر فعالیتهای پژوهشی خود را افزایش دهند تا فعالیتهای آموزشی و پژوهشی آنها متناسب و متعادل شود.با توجه به نتایج مشخص میشود که روش اقتصادسنجی آموزش عالی مبتنی بر مرز امکانات تولید، ابزار علمی-فنی قوی و پرقابلیتی برای واکاوی و ارزیابی ارتباط مورد اشاره و درجۀ متناسب بودن فعالیتهای دانشگاهی میباشد.
Existing research into the nexus between academic teaching and research which has a long history, is mainly normative and identifies just a single dimensional relationship. After critically highlighting the shortcomings as such, this article aims to develop a new and capable approach based on production-possibility frontier that recognizes and takes into consideration the three aspects of complementarity, substitutivity and neutrality involved in the relationship between teaching and research. Study population of the current research is university academic staff out of whom 716 persons from a comprehensive university in Iran have been selected through clustering sampling. Data on teaching and research performance of the sample have been collected for the 2015-16 academic year adopting the promotion by-law of academic staff methodology and indicators. Using the approach which is based on the education production-possibility frontier (named as Higher Education Econometric Approach), we showed that the nexus between teaching and research is multidimensional and heterogenous across different institutions and organizations. The findings drawn from analyzing the data, using the new approach which simultaneously includes all dimensions of the nexus, show that 402 persons’ activities of 716 staff were located in substitutivity region of the production-possibility frontier, and 314 persons’ activities in complementarity region. Hence, the activities of 44 percent of sampled staff are located in the region within which their activity combination was identified as inappropriate. Thus, the teaching-research combination of such staff needs to change through reallocating their efforts to achieve the appropriate combination. In addition, for the case of the university, 27 staff should reallocate their resources in favor of increasing their teaching activities and in contrast, 287 staff are to increase their research activities. In conclusion, it should be stressed that the new approach of higher education econometrics is powerful to identify all aspects of the nexus and capable of examining the appropriateness of teaching-research activity combination by applying a positive and theoretical-based approach. The results provide important policy implications to reallocate resources at both individual and organizational levels. Keywords: Academic staff, Teaching-research nexus, Performance, Complementarity and substitutivity, Higher education production-possibility frontier.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Machine summary:
از اين رو، مطالعه حاضر به دنبال آن است که ارتباط بين تدريس و تحقيق اعضاي هيأت علمي را با کاربست مرز امکانات توليد مبتني بر نظريه توليدکننده (٢٠١٨ ,Naderi)، تحليل و ارزيابي نمايد که به کمک آن ها به سهولت بخش مهمي از پيچيدگيها و ابعاد مرتبط در تحليل هاي تجربي اعمال ميشود و بنابراين امکان حصول به دستاوردهاي تجربي دقيق تر و فنيتر فراهم ميگردد.
آيا ارتباط و تناسب خاصي بين فعاليت هاي آموزشي و پژوهشي بايد برقرار باشد؟ آيا اين ارتباط بايد به صورت هم افزا باشد يا اينکه فعاليت هاي آموزشي و پژوهشي اعضاي هيأت علمي رقيب و جانشين هم هستند؟ با توجه به اهميت چنين پرسش هايي، محققان زيادي به دنبال يافتن پاسخ مناسب بوده اند که در بين آن ها، کرشاو موود ( Kershaw and ١٩٧٠ ,Mood)، هاپکينز (١٩٩٠ ,Hopkins)، گاندر و تسويي (١٩٩٩ ,Gander and Tsui)، دل ري (Del ٢٠٠١ ,Rey)، اهرنبرگ (٢٠٠٣ ,Ehrenberg) و گاتير واتي (٢٠٠٧ ,Gautier and Wauthy) به عنوان نمونه هاي برجسته قابل ذکراند.
چند بعدي بودن ارتباط بين تدريس و تحقيق (آموزش و پژوهش ) تنها يکي از مسائل و چالش هاي پيش روي محققان است که البته تحليل همبستگي و رگرسيوني متعارف قابليت امکان اعمال ابعاد مورد نظر را به طور همزمان فراهم نميکند و لذا لازم است فنوني تکميلي و قويتر مانند مرز امکانات توليد برگرفته از نظريه توليدکننده (٢٠١٨ ,Naderi) بکارگرفته شود که مورد تأکيد و استفاده اين مطالعه ميباشد.