Abstract:
پژوهش حاضر با هدف تاثیر آموزش ریاضی مبتنی بر بازی بر مهارت های اجتماعی و خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان پیش دبستانی از طریق یادگیری معکوس انجام شد. روش پژوهش شبه آزمایشی و از نظر هدف کاربردی، از نظر زمان گردآوری داده ها، مقطعی و از نظر روش، چهارگروهی سولومون بود. جامعه آماری، دانش آموزان پایه پیش دبستانی بودند تعداد 40 نفر به شیوه نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انتخاب و در چهارگروه (دو گروه آزمایش و دو گروه کنترل) قرار گرفتند. آموزش بازی استارمس در طی 27 جلسه)هر هفته دو جلسه(اجرا شد. از پرسشنامه های مهارت های اجتماعی تاک و ترند (2014) و خودکارآمدی تحصیلی جینگز و مورگان (1999) استفاده شد. نتایج آزمون کروسکال والیس، یومان ویتنی و ویلکاکسون نشان داد در بررسی بین گروهی، افزایش مهارت های اجتماعی و مولفه های آن، و در بررسی درون گروهی عدم تاثیر مولفه استعداد مشاهده شد. در بررسی بین گروهی خودکارآمدی تحصیلی نیز افزایش همه موارد به جز مولفه همکاری، و در بررسی درون گروهی، نیز افزایش همه موارد به جز مولفه ارتباط مشاهده شد. بنابراین، آموزش استارمس مهارت های اجتماعی و خودکارآمدی دانش آموزان پیش دبستانی را افزایش می دهد
Machine summary:
اثربخشي آموزش رياضي مبتني بر بازي بر مهارت هاي اجتماعي و خودکارآمدي تحصيلي دانش آموزان پيش دبستاني از طريق يادگيري معکوس عليرضا ملک شاهي ١ | عبدالله علي اسماعيلي ٢ | علياصغر شجاعي 3 ١.
اثربخشي آموزش رياضي مبتني بر بازي بر مهارت هاي اجتماعي و خودکارآمدي تحصيلي دانش آموزان پيش دبستاني از طريق يادگيري معکوس .
Zou, Zhang, Xie, & Wang 13.
فقدان چنين پژوهشي در راستاي اهميت و ضرورت پژوهش نيز وجود داشت لذا بررسي اثربخشي آموزش رياضي مبتني بر بازي بر مهارت هاي اجتماعي و خودکارآمدي تحصيلي دانش آموزان پيش دبستاني از طريق يادگيري معکوس اهميت و ضرورت دارد.
در پژوهش حاضر پايايي اين مقياس از طريق آلفاي کرونباخ برابر با ٠/٩١ و ضرايب براي خرده مقياس هاي خودکنترلي ٠/٩٧، پشتکار ٠/٨٦، خودکارآمدي تحصيلي ٠/٧٠، مهارت رهبري ٠/٧٠، ارتباط اجتماعي ضريب ٠/٧١ و همکاري ٠/٧٤ به دست آمد که مورد تائيد است .
بحث و نتيجه گيري پژوهش حاضر با هدف بررسي تأثير آموزش رياضي مبتني بر بازي بر مهارت هاي اجتماعي و خودکارآمدي تحصيلي دانش آموزان پيش دبستاني از طريق يادگيري معکوس انجام شد.
ديگر يافته پژوهش نشان داد که آموزش رياضي مبتني بر بازي در دانش آموزان پيش دبستاني از طريق يادگيري معکوس بر خودکارآمدي تحصيلي اثربخش بود.
پژوهش کنوني يادگيري معکوس را از طريق بازي مورد بررسي قرار داد و نشان داد يادگيري بازي رياضي به روش معکوس داراي اثربخشي بر متغيرهاي خودکارآمدي تحصيلي و مهارت هاي اجتماعي در دانش آموزان مقطع پيش دبستاني است .