Abstract:
اینپژوهش به منظور بررسی خطرات ژئومورفولوژیکیدرژئوتریل هادرمنطقه دماوند صورت گرفته است. ژئوتریل ها بهترین مسیرهای پیاده یا سواره برای دسترسی به سایت های زمین شناسی و ژئومورفوژیکی هستند و به عنوان یکی از روشهای حفاظت، ایجاد و ساخت مسیرهای مخصوص بازدید در پارک های ملی، طبیعی و ژئوپارک ها طراحی و مورد استفاده قرار میگیرند. لازم به ذکر است، استفاده از ژئوتریل ها یکی از بهترین روش ها برای تنظیم ترافیک، جلوگیری از پراکندگی و بی نظمی بازدیدکنندگان و در نهایت کاهش تخریب محیط زیست میباشد. هدف این پژوهش، ابتدا معرفی مناسب ترین مسیرها جهت استفاده بازدیدکنندگان، کوهنوردان، اکوتوریست ها و دوم شناسایی و پهنه بندی مناطق پر خطر موجود در منطقه است. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی است. در این پژوهش علاوه بر پیمایش میدانی، از نرم افزار گوگل ارث، نرم افزار GIS ، نقشه های زمین شناسیو توپوگرافی موجود از منطقه مورد مطالعه جهت مسیریابی بهینه استفاده گردید. در مرحله بعد از طرح نمادها برای نشان دادن ویژگی های مسیر و آنالیز شبکه مسیر در برخی از نقاط منطقه استفاده گردید. نتایج پژوهش به تهیه دو نقشه ژئوتریلو پهنه بندی خطر از منطقه انجامید. در نقشه ژئوتریل فاکتورهایی مانند: طول مسیر، تعداد ایستگاه ها و تکراری نبودن مسیر رفت و برگشت، هزینه مسیر، مدت زمان مسیر در طراحی آنها مورد توجه قرار گرفت. نقشه پهنه بندی منطقه نیز به 5کلاس با خطر خیلی کم، کم، متوسط، زیاد و خیلی زیاد تهیه گردید.
This study was conducted to investigate the geomorphological hazards in geotrails in Damavand region. Geotrails are the best hiking trails to access geological and geomorphological sites and as one of the conservation methods, creation and construction of special routes are used in national and natural parks and design and geoparks. In other words, the use of geotrails is one of the best ways to regulate traffic, prevent dispersion, "visitor disorder" and ultimately reduce environmental degradation. Therefore, the purpose of this research is to introduce the most suitable routes for the use of visitors, mountaineers, and ecotourists and to identify and "zoning high-risk areas" in the region. The research method is descriptive-analytical. Also, in addition to field navigation, Google Earth software, ArcGIS software, geological maps and topography of the study area were used for optimal routing. In the "stage" after designing the symbols were used to show "features" and "route network analysis" in some parts of the region. The results of the research led to the preparation of two geo-trail maps and hazard zoning of the area. In the geotril map, factors such as route length, number of stations, non-repetition of route, return route, route cost, and route duration were considered in their design. The zoning map of the area was also prepared into 5 classes with very low, low, medium, high and very high risk.