Abstract:
چکیده
این تحقیق با هدف شناسایی روابط بین مولفههای رهبری معنوی و ارائه مدل کاربردی به منظور تقویت مدیریت منابع
سازمانی در شرکتهای داروئی میباشد. این پژوهش از نظر هدفء کاربردی و از نظر گردآوری داده هاء توصیفی از نوع
پیمایشی» و ابزار جمع آوری اطلاعات در این پژوهش» پرسشنامه است. نمونه آماری با توجه به محدود بودن حجم جامعه
آماری» از روش نمونهگیری تصادفی سادهء و برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای 7 تکنیک مدلسازی ساختاری
تفسیری (152/1) و تجزیه تحلیل ۷118/۸ با استفاده از نرم افزار متلب استفاده شده است. نتایج حاصل از بررسی
مولفههای رهبری معنوی اسلامی مبتنی بر آموزههای قرآنی بیانگر آن است که هر یک از مولفههای مذکور از حد
متوسط بیشتر میباشند. همچنین نتایج حاصل از تکنیک مدلسازی ساختاری تفسیری و تجزیه تحلیل ۸11۳۸/۸6۳
نشان میدهد که مولفههای معاد گرایی؛ بصیرت بخشی و اندیشه ورزی» در سطح اول» تقوا و عدالت محوری» در سطح
دوم به عنوان عوامل اثر پذیر؛ شناخت و یاد خداء اخلاص, توکل,» در سطح سوم بعنوان عوامل تاثیرگذار در آرائه مدل
مدیریت منابع سازمانی در شرکتهای داروئی میباشد.
This research aims to identify the relationships between the components of spiritual leadership and provide a practical model to strengthen the management of organizational resources in pharmaceutical companies. In terms of purpose, this research is applied, and in terms of data collection, it is a descriptive survey type, and the data collection tool in this research is a questionnaire. The statistical sample is based on the limited size of the statistical population, using a simple random sampling method, and for data analysis, t-tests, interpretive structural modeling technique (ISM) and MICMAC analysis using MATLAB software are used. has been The results of examining the components of Islamic spiritual leadership based on Quranic teachings indicate that each of the mentioned components are more than average. Also, the results of the interpretive structural modeling technique and MICMAC analysis show that the components of eschatological, insightful and thoughtful, at the first level, piety and central justice, at the second level as effective factors; Recognizing and remembering God, sincerity, and trust are at the third level as effective factors in providing the organizational resource management model in pharmaceutical companies.
Machine summary:
همچنين نتايج حاصل از تکنيک مدلسازي ساختاري تفسيري و تجزيه تحليل MICMAC نشان ميدهد که مولفه هاي معاد گرايي، بصيرت بخشي و انديشه ورزي، در سطح اول ، تقوا و عدالت محوري، در سطح دوم به عنوان عوامل اثر پذير؛ شناخت و ياد خدا، اخلاص ، توکل ، در سطح سوم بعنوان عوامل تاثيرگذار در ارائه مدل مديريت منابع سازماني در شرکت هاي داروئي مي باشد.
علي نقوي و همکاران (١٣٩٤)، در تحقيقي تحت عنوان الگوي معنويت سازماني در آموزش عالي مبتني بر آموزههاي اسلامي به اين نتيجه رسيدند که ده عامل فضائل ، فضاي معنوي، محتوايي، ساختاري، رهبري، فرهنگي ، خلاقيت ، ايمان ، انگيزش و اجتماعي به عنوان عوامل مؤثر بر معنويت سازماني به شمار مي رود؛ همچنين نتايج الگوسازي ساختاري تفسيري نشان داد که عامل رهبري بيشترين قدرت نفوذ و کمترين وابستگي را بين نه عامل کليدي ديگر دارد.
1 Interpretive Structural Modeling 2 Soft Systems Analysis 3 Kannan 4 Singh & Kant 5 Ravi & Shankar 6 Lin & Chen 84 براي آزمون نرمال بودن داده هاي بدست آمده براي متغيرهاي تحقيق از آزمون کولموگروف - اسميرنوف استفاده شده است .
به منظور ارائه مدل تقويت رهبري معنوي اسلامي در سازمان تحت مطالعه نيز از تکنيک ISM بهره گيري شده است ، نتايج حاصل نشان ميدهد که مولفه "شناخت و ياد خدا"، "اخلاص " و"توکل " از لحاظ قدرت هدايت در وضعيت بالاتري قرار دارند.