Abstract:
هدف: عوامل مؤثر بر استفاده از پیشنهاد پرسش و ارائه مدل مربوط به تأثیر و تأثر آنها با رویکرد مدلسازی ساختاری تفسیری. روششناسی: پژوهش کاربردی حاضر بهروش آمیخته (ترکیب کیفی و کمّی) انجام شده است. در این پژوهش ابتدا عوامل مؤثر در استفاده از پیشنهاد پرسش از طریق بررسی و مطالعه متون بهروش اسنادی شناسایی شدند، سپس عوامل شناساییشده با روش مدلسازی ساختاری تفسیری، سطحبندی شدند. برای ارائه مدل و سطحبندی عوامل، پرسشنامه خودتعاملی عوامل مؤثر بر استفاده از پیشنهاد پرسش در اختیار 10 نفر از متخصصان حوزه پیشنهاد پرسش قرار گرفت تا میزان تأثیرگذاری و تأثیرپذیری عوامل بر یکدیگر را تعیین کنند و مدل مربوط به آن را ارائه دهند. یافتهها: با بررسی متون حوزه پیشنهاد پرسش، 13 عامل مؤثر در استفاده از پیشنهاد پرسش شناسایی شدند که عبارتاند از: ویژگیهای جمعیتشناختی، تجربه جستجو، سطح تخصص و دانش حوزه، سطح دانش زبانشناسی، پرسش کاربر، ایجاد خلاقیت، روانشناختی و شناختی، منبع ایجاد پیشنهاد پرسش، عوامل بافتی، ویژگیهای معنایی پیشنهاد پرسش، ویژگیهای ساختاری پیشنهاد پرسش، ارتقای عملکرد کاربر، و سهولت و آسانی استفاده. در مدل ارائهشده، «منبع ایجاد پیشنهاد پرسش» تأثیرگذارترین عامل بر سایر عوامل و «ارتقای عملکرد کاربر» تأثیرپذیرین عامل تشخیص داده شدند. نتیجهگیری: عوامل شناساییشده پایهای هستند. پژوهشگران میتوانند هنگام بررسی عملکرد و وضعیت پیشنهاد پرسش ابزارهای جستجو از آن در ارائه الگوریتمهای مربوط به پیشنهاد پرسش بهره برند. همچنین، با مشخصشدن عوامل کلیدی و ارتباط میان آنها در مدل ساختاری تفسیری، پژوهشگران و طراحان الگوریتمها میتوانند از آنها استفاده کنند.
Purpose: To identify factors affecting the use of query suggestions in information search tools and proposing a model. Methodology: The factors were identified through the review of the literature, based on which a self-interaction questionnaire was designed and circulated among 10 experts to determine relationships between the factors. Findings: Among the 13 factors identified through the review of the literature, demographic characteristics, search experience, domain knowledge and expertise, linguistic features, user's query, creativity, psychological and cognitional, the source of creation of query suggestions, contextual factors, semantic features of query suggestions, and structural characteristics of the query suggestions could increase the ease of use and improve the userperformance. The model presented “the source of generation of the query suggestion" was identified as the most influential factor. Conclusion: Findings of this study could use when examining the performance, as well as in the design of query suggestion systems.
Machine summary:
مطالعات دیگر تأثیر تجربه جستجو را بر رفتارهای جستجو بررسی کردند و نشان Qin) و عمومی در مقابل تخصصی (19932016 ,Niu & Kelly, 2014; Liu, Zhang, & Huang 2012) دادند افراد با سطوح متفاوت تجربه جستجو رفتارهای جستجوی متفاوتی را نشان می دهند & Hölscher & Strube, 2000; Lazonder, Biemans, & Wooereis, 2000; Palmquist Kim, 2000; White, Ruthven, & Jose, 2005; Al-Maskari & Sanderson, 2011; Niu & Kelly, 2014؛ اسدی (۱۳۹۴) تأثیر سطح تخصص و دانش حوزه بر رفتار جستجوی کاربران در تعدادی شده است 2003 ,Allen, 1991; Vakkari, Pennanen, & Serola بررسی از مطالعات Wildemuth, 2004; Duggan & Payne, 2008; Monchaux, Amadieu, Chevalier, & Marine, 2015).
, 2012 از میان پژوهشهای موجود در حوزه رفتار کاربران تعدادی تأثیر استفاده از پیشنهاد پرسش را بر عملکرد کاربران بررسی کرده اند برخی پژوهشها نشان داد استفاده از پیشنهاد پرسش به دستیابی به نتایج مرتبط بیشتر منجر میشود (حیاتی و طاهریان ،۱۳۸۸؛ خسروی فتاحی ،پریرخ و ،دیانی ۱۳۹۲ Fattahi, Parirokh, Dayyani 2016 ,Khosravi, & Zareivenovel) در پژوهشی درباره پیشنهاد پرسش در تلفن همراه پی بردند که استفاده از پیشنهاد پرسش سبب کاهش تعداد ضربات صفحه کلید در تلفن همراه میشود 2009 Kamvar & Baluja, 2008; Paek, Lee, & Thiesson).
In Proceedings of the 41th Intrnational ACM عوامل مؤثر بر استفاده از پیشنهاد پرسش ارائه مدل تأثیر و تأثر با رویکرد مدل سازی ساختاری تفسیری SIGIR Conference on Research and Development in Information Retrieval, July 8-12, (pp.