Abstract:
این پژوهش با هدف شناسایی سبکهای یادگیری در دانشآموزان پایههای چهارم، پنجم و ششم ابتدایی و مقایسة آن با برنامة درسی قصدشدة مطالعات اجتماعی هر سه پایه انجام گرفت. روش پژوهش پیمایشی-تحلیلی است. باتوجهبه ماهیت تحقیق دوجامعه، نمونه و روش نمونهگیری وجود دارد. در بخش اول جامعة آماری دانشآموزان دختر و پسر پایههای چهارم، پنجم و ششم ابتدایی استان آذربایجان غربی (145045N=) بود. برای انتخاب نمونة آماری در این بخش با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای نمونه برابر 1961 نفر (928 نفر پسر و 1033 دختر) انتخاب شد. در بخش دوم جامعة آماری شامل برنامههای درسی مطالعات اجتماعی پایههای چهارم، پنجم و ششم ابتدایی و نمونة آماری در این بخش شامل برنامههای درسی مطالعات اجتماعی پایههای چهارم، پنجم و ششم ابتدایی بود که با استفاده از روش کل شماری انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه سبکهای یادگیری وارک (1998) و چکلیست وارسی سبکهای یادگیری استفاده شده است که براساس پیشینه تدوین و روایی و پایایی آن تأیید شد. نتایج نشان داد سبک چندگانه بیشترین تعداد و سبک شنیداری کمتر میزان را در دانشآموزان به خود اختصاص داده است؛ درصورتیکه در برنامة درسی مطالعات اجتماعی (هدف، محتوا، روش و ارزشیابی) چهارم ابتدایی سبک شنیداری رتبة اول و دیداری رتبة پنجم، در برنامة درسی پنجم ابتدایی سبک شنیداری رتبة اول و سبک ترکیبی دارای رتبة پنجم بود و درنهایت در ششم ابتدایی سبک خواندن/ نوشتن رتبة اول و سبک دیداری در رتبة پنجم بود. بنابراین سبک ارجح دانشآموزان سبک چندگانه (ترکیبی) اما سبک ارجح برنامههای درسی مطالعات اجتماعی چهارم و پنجم ابتدایی سبک شنیداری و ششم ابتدایی سبک خواندن/ نوشتن است.
The purpose of this study was to identify learning styles in students and to compare them with the intended curriculum for social studies at fourth, fifth and sixth grades. The Research method was descriptive and analytical surveys. Therefore, according to the nature of the research, there were two populations, samples and sampling method. In the first part, the population were all male and female students of the fourth, fifth and sixth grade of Elementary of West Azerbaijan province (N=145045) in the academic year of 2018-2019. 1961 students (928 boys and 1033 girls) were selected for sample of study by multi-stage cluster sampling. In the second part, the population were all social studies textbooks of the fourth, fifth, and sixth grades with focusing on aims, content, teaching and learning activities and evaluation. All social studies textbooks of the fourth, fifth, and sixth grades were selected for analyzing. The gadering data tools were VARK Learning Styles Questionnaire (1998) and VARK Learning Checklists. Results showed that, the highest were related to multiple learning styles, and the least percentages were related to aural styles in students. Analyzing the curriculum components (aims, content, teaching and learning activities and evaluation) showed that in the fourth grade the style of aural was ranked first and visual style was in fifth. At fifth grade, the style of virtual was ranked first and the multiple-choice style in fifth. Finally, at the sixth grade, the reading / writing style was ranked first and visual style was in fifth. Therefore, the preferred learning style of students were multiple style, but the preferred learning style in social studies curriculum components were the aural style at the fourth and fifth grades and reading / writing style were in the sixth grade.