Abstract:
نظام یادگیری الکترونیکی بهعنوان رویکرد آموزشی عصر حاضر، همواره با پیچیدگیهای مربوط به نحوه تعامل و انگیزه پیشرفت تحصیلی در یادگیری روبهرو بوده است. ازاین رو متخصصان این حوزه به ارائه راه حلهای متفاوتی پرداختهاند. بر این اساس، هدف از این پژوهش، بررسی رابطه انواع تعامل در یادگیری الکترونیکی با انگیزه پیشرفت است. پژوهش حاضر از نوع توصیفی- همبستگی است و به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان کارشناسی ارشد الکترونیکی رشته روانشناسی به تعداد 181 نفر است که با استفاده از فرمول کوکران ١٢٠ نفـر از آنها بـه روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شده و به پرسشنامه محقق ساخته که روایی و پایایی آن مورد تائید قرار گرفت، پاسخ دادند. یافتههای پـژوهش با استفاده از روش های آمار توصیفی و استنباطی تحلیل شد. نتایج آزمون ضریب همبستگی پیرسون نشان دهنده این است که میان انواع تعامل (استاد- دانشجو، دانشجو- دانشجو، دانشجو- محتوا، استاد- محتوا، استاد- استاد) بـا انگیزه پیشرفت در آموزش الکترونیکی رابطه معنیدار و مستقیم وجـود دارد، درحالیکه میان تعامل (محتوا- محتوا) با انگیزه پیشرفت رابطه معنی داری دیده نشد. لذا به نظر میرسد تعاملی که میان دانشجویان برقرار میشود تضمینکننده انگیزه پیشرفت در آموزش الکترونیکی است.
Machine summary:
در خصوص تعامل استاد و دانشجو؛ نتايج آزمون ضريب همبستگي پيرسون نشان داد که سطح معني داري مشاهده شده براي تعامل يادگيرنده - ياددهنده ؛ از سطح خطاي قابل پذيرش براي آزمون (٠١,٠) کوچک تر ميباشد، لذا با اطمينان ٩٩ درصد ميان اين تعامل با انگيزه پيشرفت رابطه مستقيم و معنادار، وجود دارد.
در خصوص تعامل دانشجو -دانشجو؛ نتايج آزمـون ضريب همبستگي پيرسون نشان داد که سطح معني داري مشاهده شده براي تعامل دانشجو-دانشجو، از سطح خطاي قابل پذيرش براي آزمون (٠/٠١) کوچک تر ميباشد، لذا بـا اطمينان ٩٩ درصد ميان اين تعامل با انگيزه پيشرفت رابطه مستقيم و معنادار، وجود دارد.
در خصوص تعامل استاد-استاد؛ نتايج آزمون ضريب همبسـتگي پيرسون نشان داد که سطح معني داري مشاهده شده براي تعامل استاد-استاد؛ از سطح خطاي قابل پذيرش بـراي آزمـون (٠/٠١) کوچک تر ميباشد، لذا با اطمينان ٩٩ درصد ميان تعامل استادان با يکديگر با انگيزه پيشرفت رابطه مستقيم و معنادار، وجــود دارد.
―Theory and practice of online learning‖, Published by AU Press, Athabasca University 1200, 10011 – 109 Street Edmonton, AB T5J 3S8, Second Edition.
―Factores influencing faculty satisfaction with online teaching and learning in higher education‖, 23-34, Distance education, 30 (1).
Economics of Distance and Online Learning: Theory, Practice, And Research, (pp.
Turkish online Journal of distance education, 56-74.
―Quality assurance practice in online (web-supported) learning in higher education.
php/irrodl/arti cle/view/109/189 Garrison, D.
The international review of research in open and distance learning.
The international review of research in open and distance learning.