Abstract:
هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی افشای هیجانی
نوشتاری در زودانگیختگی و پرخاشگری نوجوانان مبتلا
به اختلال نافرمانی مقابله ای بود. در چارچوب یک طرح
تجربی تک آزمودنی خطوط پا ۀ چندگانه پلکانی، بر
اساس تشخیص مبتنی بر چهارمین ویراش مقیاس
درجه بندی سوانسون، نولان و پلهام (VI-PANS)و
معیارهای ورود، سه نوجوان مبتلا به اختلال نافرمانی
مقابله ای انتخاب شدند و تحت آموزش افشای هیجانی
نوشتاری قرار گرفتند. به منظور سنجش پرخاشگری و
زودانگیختگی، پرسشنامه پرخاشگری باس و پری و
مقیاس زودانگیختگی بارت در ابتدا و در طول جلسات
مداخله افشای هیجانی توسط آزمودنی ها تکمیل شد.
بازبینی دیداری نمودارها، شاخص های تغییر روند، شد
و اندازۀ اثر بیانگر کاهش محسوس ابعاد پرخاشگری و
زودانگیختگی بود. درکل، راهبردهای افشای نوشتاری
هیجان می تواند در مداخلات روان شناختی مبتنی بر
پرخاشگری و زودانگیختگی نوجوانان مبتلا به اختلال
نافرمانی مقابله ای سودمند باشد.
The aim of present study was conducted to
assess the effectiveness of written emotional disclosure impulsivity and aggression in adolescents with oppositional defiant disorder current study was
conducted using a single subject experimental design. Multiple baseline method was used. Based on, diagnosis of oppositional defiant disorder according to the fourth edition of Swanson, Nolan and Pelham Rating Scale (SNAP-IV) and entry criteria, three adolescents with oppositional defiant disorder were selected and exposed under written emotional disclosure. In order to assess aggression and impulsivity, Buss & Perry Aggression Questionnaire and Barratt’s Impulsivity Scale were completed by participants at the beginning and during emotional disclosure
intervention sessions. The visual inspection of charts, indices of procedure change, slope and effect size indicated substantially reduction in aggression and impulsivity dimensions.
Machine summary:
تأثير افشاي هيجاني نوشتاري در پرخاشگري و زودانگيختگي نوجوانان مبتلا به اختلال نافرماني مقابله اي : مطالعۀ تک آزمودني o The Effect of Written Emotional Disclosure in Aggression and Impulsivity of Children with Oppositional Defant Disorder: A Single Subject Study o دکتر جعفر حسني * مينا آدينه * چکيده هدف پژوهش حاضر تعيين اثربخشي افشاي هيجاني نوشتاري در زودانگيختگي و پرخاشگري نوجوانان مبتلا به اختلال نافرماني مقابله اي بود.
در چارچوب يک طرح تجربي تک آزمودني خطوط پايۀ چندگانه پلکاني ، بر اساس تشخيص مبتني بر چهارمين ويرايش مقياس درجه بندي سوانسون ، نولان و پلهام (VI-PANS) و معيارهاي ورود، سه نوجوان مبتلا به اختلال نافرماني مقابله اي انتخاب شدند و تحت آموزش افشاي هيجاني نوشتاري قرار گرفتند.
اندازة اثر به دست آمده در ابعاد مختلف پرخاشگري و زودانگيختگي هر چهار نفر بيانگر اثربخشي افشاي هيجاني نوشتاري در کاهش مولفه هاي خشم و زودانگيختگي نوجوانان مبتلا به اختلال نافرماني مقابله اي است .
تغييرپذيري نمرات ابعاد زودانگيختگي پرخاشگري آزمودني چهارم l بحث و نتيجه گيري o نتايج پژوهش حاضر نشان داد که افشاي هيجاني نوشتاري منجر به کاهش ابعاد پرخاشگري و زودانگيختگي در نوجوانان مبتلا به اختلال نافرماني مقابله اي مي شود.
o يافته هاي پژوهش همچنين نشان داد که افشاي هيجاني نوشتاري منجر به کاهش پرخاشگري نوجوانان مبتلا به اختلال نافرماني مقابله اي مي شود.
A meta-analysis of the effects of written emotional disclosure on the health outcomes in clinical populations.
Journal of Child Psychology And Psychiatry, 43, 39-50.
Journal of Child Psychology And Psychiatry, 43, 39-50.
Journal of Child Psychology And Psychiatry, 43, 39-50.