Abstract:
حاشیه نشینی به عنوان یکی از معضلات شهری و تحت تأثیر قرار دادن امنیت اجتماعی و فراهم نمودن بستر جرم همواره مورد توجه مسئولین شهری و سازمان های مربوطه بوده است. هدف این تحقیق، عوامل موثر بر شکل گیری امنیت در سکونتگاه های خودرو در شهر زاهدان است. پژوهش حاضر از نوع کاربردی و روش تحقیق توصیفی- تحلیلی است. جمع آوری داده های پژوهش به روش پیمایشی و با ابز ار پرسشنامه به صورت طیف لیکرت انجام شد. جامعه آماری 694285 نفر از مردم زاهدان است و بر اساس فرمول کوکران حجم نمونه 382 نفر بدست آمد. تحلیل اطلاعات و داده ها با آزمون های تعقیبی جیمز هوئل، رگرسیون و تی تک نمونه ای بدست آمده است. بر اساس نتایج، میزان امنیت در سکونتگاه های خودرو در شهر زاهدان از سطح میانگین مطلوب کمتر و از وضعیت نامطلوب بالاتر است. بنابراین، وضعیت امنیت سکونت در سکونتگاه های خودرو در شهر زاهدان در سطح نسبتاَ نامطلوبی قرار دارد. همچنین، یافته ها نشان داد که وضعیت امنیت سکونت در منطقه یک با دیگر مناطق دارای تفاوت معنادار بوده و منطقه مذکور در وضعیت مطلوبتری نسبت به دیگر مناطق شهر زاهدان قرار دارد. منطقه دو نسبت به منطقه سه در وضعیت مطلوب تری قرار دارد و میزان تفاوت آن با مناطق 4 و 5 در سطح اطمینان 95 درصد معنادار نیست. همچنین منطقه سه در وضعیت نامطلوب تری نسبت به منطقه چهار قرار داشته و وضعیتی نسبتاَ مشابه با منطقه پنج دارد. در این زمینه، مناطق چهار و پنج در وضعیتی مشابه با یکدیگر قرار دارند.
Marginalization as one of the urban problems and affecting social security and providing a crime scene has always been the focus of city officials and relevant organizations. The purpose of this study is the factors affecting the formation of security in car settlements in Zahedan. The present research is of applied type and descriptive-analytical research method. Research data were collected by survey method using a questionnaire using a questionnaire. The statistical population is 694285 people of Zahedan and according to Cochran's formula, the sample size was 382 people. Data analysis was performed by Games-Howell post hoc tests, regression and one-sample t-test. According to the results, the level of security in car settlements in Zahedan is lower than the average level and higher than the unfavorable situation. Therefore, the security situation in car settlements in Zahedan is at a relatively unfavorable level. Also, the findings showed that the residential security situation in region one is significantly different from other regions and the region is in a more favorable situation than other areas of Zahedan. Zone two is in a better position than zone three and its difference with zones 4 and 5 is not significant at 95% confidence level. Also, zone three is in a more unfavorable situation than zone four and has a relatively similar situation to zone five. In this respect, regions four and five are in a similar situation.
Machine summary:
خوش قامت و پارسازاده (١٣٩٥) با بررسي جامعه شناختي رابطه حاشيه نشيني ، فرهنگ فقر و امنيت اجتماعي در نقاط شهري ايران (مورد مطالعه : شهر همدان ) نشان داند که بين محروميت نسبي و امنيت اجتماعي رابطه وجود داشته و با امکان ارتقاي پايگاه اجتماعي افراد ميزان کنش هاي اعتراضي آنان نيز افزايش مي يابد، همچنين ، با افزايش 52 مدت سکونت در مناطق حاشيه نشين احتمال بروز رفتارهاي مخل امنيت اجتماعي نيز افزايش مي يابد.
55 (رجوع شود به تصویر صفحه) شکل (١): موقعيت محدوده مورد مطالعه يافته هاي پژوهش براي ارزيابي ميزان امنيت و همچنين شاخص هاي اثرگذار بر امنيت سکونت در سکونتگاه هاي خودرو در شهر زاهدان از آزمون T تک نمونه اي استفاده شد.
جدول (٥): تحليل واريانس مدل رگرسيوني در متغيرهاي تحقيق (رجوع شود به تصویر صفحه) بر اساس نتايج به دست آمده در جدول (٦)، مشخص شد که متغيرهاي انسجام و همبستگي اجتماعي، برخورداري از زيرساخت هاي حياتي، برخورداري از خدمات پايه ، وجود شبکه هاي حمايتي و برخورداري از خدمات اجتماعي داراي نقش و اثر معنادار بر امنيت سکونت در سکونتگاه هاي خودرو در شهر زاهدان ميباشند.
جدول (٧): متغيرهاي مستقل حذف شده از مدل رگرسيون (متغيرهاي بدون تأثير معنادار) (رجوع شود به تصویر صفحه) براي بررسي ميزان تفاوت امنيت سکونت در سکونتگاه هاي خودرو شهر زاهدان از تجزيه واريانس يک راهه استفاده شد.
Therefore, the security situation in car settlements in Zahedan is at a relatively unfavorable level.