Abstract:
دیوار نگاری، بخشی از تزیین بناهای مذهبی، نظیر کلیسا، مساجد و بقاع، با الهام از اعتقادات و روایات دینی ترسیم می شده است. مضمون بهشت و جهنم، یکی از موضوعات دیوارنگاری مذهبی در بقعه های دوره قاجار، مورد توجه بسیاری از نقاشان بوده است. مسئله ای که در این مقاله مطرح می شود، نگاره های بهشت و جهنم در دیوارنگاری بقعه پیر رودبند دزفول، در استان خوزستان، از مهم ترین گونه های دیوارنگاری ایرانی که دوران اوج و شکوفایی خود را در دوره قاجار و در پیوند با بافت مذهبی این شهرستان، سبک و سیاق نقاش، بازتاب معنای خاص نگاره ها، سپری نموده است. تاکنون به ارتباط بستر فکری، فرهنگی، اجتماعی بازه زمانی قاجار بر نقشمایه ی بهشت و جهنم بقعه پیر رود بند دزفول پرداخته نشده است. بر این اساس، با استفاده از رویکرد آیکونولوژی، تلاش می شود با رمزگشاییِ منظر تاریخی، معنای ذاتی و محتوا را مورد خوانش قرار دهند. آیکونولوژی یا شمایل شناسی شاخه ای از آنالیز آثار هنری در مطالعات تاریخی است. که در سه مرحله مختلف؛ توصیف، تحلیل و درنهایت به تفسیر آثار می پردازد. از این رو پژوهش حاضر، با تکیه بر نظریه پانوفسکی و با روش توصیفی- تحلیلی و شیوه گردآوری اطلاعات کتابخانه ای و ابزار آن، عکاسی و مشاهده تصاویر می باشد. در بیان نتایج این پژوهش می توان گفت که بررسی عواملی نظیر تاثیر پذیری نقاش و آموزش های گذرانده در اصفهان، در روند شکل گیری و خلق نقوش، به نگرش اجتماعی، فرهنگی و تاریخی در دوره قاجار مربوط می شود. در ادامه با واکاوی نگاره ها مشخص شد که نقاش در ترسیم دیوارنگاره بنای مذهبی فوق، متاثر از کلیسا و نماد های مسیحی، نمود های دینی در اسلام با تلفیقی ایرانی تصاویر را خلق نموده است. که زائرین را در حین ورود، درگیر ارتباطات عرفانی و روحی می کند.
Mural painting in Iran has been considered by artists and art critics for thousands of years. Paintings The image of heaven and hell is a part of the decoration of tombs in the Qajar period, which is known as the most important issues in the hereafter. In sacred buildings, this theme connects with the religious beliefs of the common people and the painter's aesthetic imagination, and creates a link for the transmission of spirituality, mysticism and religious sincerity in the context of society. The issue raised is related to the drawing of the image of heaven and hell in the mural of the tomb of Pir Rudband in Dezful in Khuzestan, which is the only surviving pictorial work from the Qajar period in this province, due to the religious nature of this city, style and The painter's context has a special semantic reflection in the creation of paintings.
It can be said that the design and execution of these paintings was unique in its time. Therefore, the purpose of examining this remaining artistic treasure is to use a new approach and a new perspective in the field of art criticism and aesthetics, which is done according to the model of iconology. To find the authors' answers in a descriptive-analytical way, two frames of the tomb of Pir Rudband Dezful with the theme of "heaven and hell" with an iconological approach, the study of the painter and the training he received in Isfahan during the Qajar period, was able to form By combining religious, Iranian and Western elements, the designs create images that, by analyzing them, revealed that each of them has a meaning in order to create a spiritual and spiritual connection to the audience with the arrival of the pilgrims. Execution of paintings on top of the building makes this feature more evident.
The present research is descriptive-analytical and its research method is iconology. This method has many capabilities in explaining, analyzing and interpreting historical works of art. So first by describing the iconological approach defined by Panofsky; Will be explained. And then to mural painting in Iran and the background that has passed until the Qajar period. During this period, important factors in mural painting have had an impact. Among the religious themes, in the sacred buildings, which distinguishes it from the court frescoes. Meanwhile, the city of Dezful, which is one of the religious cities in different historical periods of Iran. There is a famous tomb called Pir Rudband with a fresco on the other side (heaven and hell), which has become special. The study of the murals of this building, with the iconology approach, includes pre-iconographic description, iconographic analysis and finally the interpretation of iconology. Data collection has been done by library, documentary and field methods.
It is worth mentioning that the execution of paintings in the upper part of the building makes this feature more evident. And engage the pilgrims in spiritual communication as they enter. It is worth mentioning that the execution of paintings in the upper part of the building makes this feature more evident.
Machine summary:
آیکونولوژی بهشت و جهنم در دیوارنگاری مذهبی دورۀ قاجار (نمونۀ موردی بُقعۀ پیر رودبند دزفول) دکتر نظامالدین امامیفر استادیار دانشکدۀ هنر دانشگاه شاهد تهران، تهران، ایران مرجان نوروزیزاده( مدرس دانشگاه هنر پیامنور اهواز، اهواز، ایران چکیده دیوارنگاری بخشی از تزئین بناهای مذهبی، نظیر کلیسا، مساجد و بقاع، با الهام از اعتقادات و روایات دینی ترسیم میشده است.
مسئلهای که در این مقاله مطرح میشود، نگارههای بهشت و جهنم در دیوارنگاری بُقعۀ پیر رودبند دزفول، در استان خوزستان، از مهمترين گونههاي ديوارنگاري ايراني که دوران اوج و شکوفايياش را در دورۀ قاجار و در پيوند با بافت مذهبی این شهرستان، سبک و سیاق نقاش، بازتاب معنای خاص نگارهها سپری کرده است.
اهمیت و ضرورت این بنای تاریخی بدین سبب، مورد مطالعه قرار گرفته است که آیکون «بهشت و جهنم» در دو قاب بُقعۀ پیر رودبند دزفول دارای تفسیرهای معنایی ارزشمند و مهمی است که در حیطۀ موضوعات اُخروی، بهخصوص دیوارنگاری مذهبی دورۀ قاجار میتواند جایگاهی جدید در نگرش اجتماعی، تاریخی و فرهنگی زمان خود داشته باشد که با لایههای رویکرد آیکونولوژی مورد بررسی قرار میگیرد.
2. روش پژوهش در این پژوهش با انتخاب یک مضمون خاص (بهشت و جهنم) از دیوارنگاری مذهبی دورۀ قاجار، در شهر دزفول، که اطلاعاتی دربارۀ معنای کلامی آن در دست نیست و در عین حال به سادگی نیز به ذهن متبادر نمیشود، بهدنبال بررسی چگونگی وصول از تصویر در حالت محض آن به معنای پنهان آن هستیم.