Abstract:
هدف پژوهش حاضر تحلیل محتوای کتاب مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی بر اساس میزان تأکید بر تربیت اقتصادی است. روش پژوهش توصیفی از نوع تحلیل محتوی مضمونی است. جامعه پژوهش شامل کلیه کتابهای مطالعات اجتماعی پایههای سوم، چهارم، پنجم و ششم دوره ابتدایی در سال تحصیلی 96- 95 است که کل محتوای آنها مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت. واحد تحلیل جمله، تصویر و مضمون است. برای جمعآوری دادهها و انجام تحلیل از سیاهه یا فهرست وارسی تربیت اقتصادی استفاده شد که روایی آن توسط صاحبنظران تأیید و پایایی آن بر اساس ضریب اسکات 0.89 محاسبه شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از شاخصهای آمار توصیفی و تحلیلهای مضمون استفاده شد. نتایج به طور کلی بیانگر آن بود که 1080 مورد در ارتباط با تربیت اقتصادی در مجموع محتوای کتاب مطالعات اجتماعی چهار پایه وجود داشته که 84.81 درصد (916 مورد) آن در حیطه دانشی، 11.01 درصد (119 مورد) در حیطه عاطفی و 4.16 درصد (45 مورد) در حیطه مهارتی بود. بیشترین میزان توجه به تربیت اقتصادی مربوط به کتاب مطالعات اجتماعی پایه ششم و کمترین میزان آن، مربوط به کتاب مطالعات اجتماعی پایه چهارم بوده است. در کتاب پایهی سوم 82.22 درصد مطالب در حیطه دانشی، 13.33 درصد در حیطه عاطفی و 4.44 درصد در حیطه مهارتی؛ در کتاب چهارم 84.72 درصد مطالب در حیطه دانشی، 14.58 درصد در حیطه عاطفی و 0.69 درصد در حیطه مهارتی؛ در کتاب پایهی پنجم، 86.14 درصد مطالب در حیطه دانشی، 50.12 درصد در حیطه عاطفی و 1.35 درصد در حیطه مهارتی؛ و در کتاب پایهی ششم 85.30 درصد مطالب در حیطه دانشی، 7.46 درصد در حیطه عاطفی و 7.22 درصد در حیطه مهارتی بوده است.
The purpose of this study is the content analysis of the social studies book of elementary school based on the emphasis on economic education. The research method is descriptive and thematic content analysis. The research population includes all social studies books in the third, fourth, fifth and sixth grade of the elementary school that all content of them was study in a census method. The unit of analysis is the sentence, image and theme. Data collect and analysis by check list of economic education that validity was confirmed by experts and its reliability was calculated 0.89 based on the Scott's coefficient. Descriptive statistics and thematic analyzes were used to analyze the data. The results generally indicate that there were 1080 cases in relation to economic education in the content of the book of social studies of four-grades that 84/81(916 cases) were in the knowledge dimension, 11/01(119 cases) were related to the attitude and 4/16(45 cases) were related to the functional dimension.The most attention to economic education was in the sixth grade book and the lowest it was in fourth grade.The findings also showed that in the third grade book, 82.22 of the material was in the knowledge dimension, 13.33 of it related to the attitude and 4/44 were related to the functional dimension; In the fourth book, 84.72 of the material related to the knowledge dimension, 14.58 of it related to the attitude and 0/69 were related to the functional dimension; In the fifth book 86.14 of the material related to the knowledge dimension, 12.50 of it related to the attitude and 1/35 were related to the functional dimension; and In the sixth book, 85.30 of the material related to the knowledge dimension,7.46 of it related to the attitude and 7/22 were related to the functional dimension.