Abstract:
هدف از تحقیق حاضر، تبیین مسئولیت پذیری اجتماعی معلمان تربیت بدنی بر اساس فرهنگ سازمانی بود. این تحقیق به شیوه توصیفی- همبستگی و به صورت میدانی انجام شد. جامعهی آماری تحقیق، کلیه معلمان تربیت بدنی شهر بابلسر بودند که به صورت تمام شمار انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات، از پرسشنامههای فرهنگ سازمانی ساشکین (91/0=α)، مسئولیت پذیری اجتماعی کارول و استوارتز (74/0=α) استفاده شد. دادهها با استفاده از آزمون تی، رگرسیون آماری با به کارگیری نرم-افزار آماری 22SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتههای تحقیق نشان داد فرهنگسازمانی و مسئولیتپذیری اجتماعی معلمان تربیتبدنی شهر بابلسر در سطح مطلوبی قرار دارد؛ نتایج حاصل از مدل رگرسیون نشان میدهد که ایجاد هماهنگی با تغییر منجر به بالا رفتن مسئولیتپذیری اجتماعی آنان میشود و هرگونه بهبود در همسویی اهداف فردی و گروهی و مشتری گرایی سازمان منجر به بالا رفتن معنیدار مسئولیتپذیری اجتماعی معلمین میگردد.
The purpose of this study was to Explain the social responsibility of physical education teachers based on organizational culture. The research method was descriptive correlational research. The statistical population of the study was all physical education teachers in Babolsar who were selected as the whole population. To collect information, Sashkin's organizational culture questionnaire (α=0.91), social responsibility (α=0.74) were used. Data were analyzed using Pearson test and statistical regression using SPSS22 software. The findings of the research showed that Organizational Culture and Social Responsibility of Teachers of Physical Education in Babolsar are at a Desirable level. There is a significant positive correlation between the dimensions of organizational culture with the duties, discipline and regulations of physical education teachers in Babolsar. The results of the regression model show that the creation of coordination with change leads to a rise in their social responsibility and any improvement in alignment with individual and group goals and customer orientation leads to a significant increase in the social responsibility of teachers.
Machine summary:
یافتههای تحقیق نشان داد فرهنگسازماني و مسئولیتپذیري اجتماعی معلمان تربیتبدنی شهر بابلسر در سطح مطلوبی قرار دارد؛ نتایج حاصل از مدل رگرسیون نشان میدهد که ایجاد هماهنگي با تغيير منجر به بالا رفتن مسئولیتپذیري اجتماعی آنان میشود و هرگونه بهبود در همسويي اهداف فردي و گروهي و مشتري گرايي سازمان منجر به بالا رفتن معنیدار مسئولیتپذیري اجتماعی معلمین میگردد.
از آنجایی که در عصر حاضر نیروي انسانی مسئولیتپذیر یکی از منابع کمیاب و در عین حال چالش برانگیز براي بسیاري از سازمانها و مدیران شرکتها محسوب میشود؛ لذا محقق بر آن است تا دریابد میزان فرهنگ سازمانی و وضعیت مسئولیت پذیري اجتماعی در معلمین تربیتبدنی در چه حدی است؟ آیا ارتباطی بین فرهنگ سازمانی با مسئولیت پذیري اجتماعی معلمین تربیتبدنی شهرستان بابلسر وجود د > روش ت > روش تحقیق در این پژوهش از نوع توصیفی و همبستگی است و به لحاظ جمعآوري اطلاعات پرسشنامه مي - Chaisurivirat - Gharabaghi - Šimanskienė & Paužuolienė - Ceil ميباشد.
جدول (1): نتایج میزان فرهنگ سازماني و ابعاد آن در معلمان تربیتبدنی شهر بابلسر فرهنگ سازمانی و مولفههای آن, مقدار آزمون = 3 , مقدار تی, درجه آزادی, مقدار معنیداری, اختلاف میانگین, میزان تفاوت با فاصله 95% حد پایین, حد بالا فرهنگ سازماني, 385/3, 51, 000/0, 4653/0, 4139/0, 5712/0 هماهنگي با تغيير, 124/3, 51, 000/0, 4125/0, 3792/0, 5139/0 همسويي اهداف فردي و گروهي, 257/3, 51, 000/0, 4867/0, 3691/0, 5019/0 كار گروهي هماهنگ, 412/3, 51, 000/0, 4707/0, 3917/0, 5147/0 مشتري گرايي, 291/3, 51, 000/0, 3921/0, 3692/0, 4983/0 قدرت فرهنگ سازماني, 581/3, 51, 000/0, 4596/0, 4136/0, 5407/0 نتایج نشان میدهد که میزان فرهنگ سازماني و مولفههای آن به طور معنی داری بالاتر از حد متوسط قرار دارد (3854/3) لذا میتوان با سطح خطای 5 درصد فرض صفر آماری را رد کرد.