Abstract:
هدف از پژوهش حاضر شناسایی و رتبهبندی انگیزههای دنبال کردن تیمهای ورزشی در اینستاگرام بر اساس نظریه لذت و استفاده (نمونه مورد مطالعه: تیم پرسپولیس تهران) بود. تحقیق حاضر توصیفی- پیمایشی بوده و کلیۀ دانشجویان هوادار تیم فوتبال پرسپولیس در دانشگاه کردستان که صفحه رسمی باشگاه پرسپولیس را در اینستاگرام را دنبال میکردند به عنوان جامعه آماری در نظر گرفته شدند که از این تعداد 400 نفر بصورت در دسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده شامل پرسشنامه 18 سوالی انگیزههای دنبالکنندگان صفحات شبکههای اجتماعی سازمانهای ورزشی بود. به منظور بررسی روایی صوری پرسشنامه از نظرات اساتید مدیریت ورزشی و برای بررسی روایی محتوایی از مدل لاوشه و همسانی درونی آنها از طریق آلفای کرونباخ تأیید شد. از نرم افزار آماری SPSS و از روشهای آمار توصیفی و استنباطی (آزمون رتبهبندی فریدمن، یو من ویتنی) به منظور تحلیل دادهها استفاده شد. نتایج نشان داد انگیزههای اطلاعات، حمایت تیم، سرگرمی، دانش فنی، گذر زمان و فرار از زندگی به ترتیب برای دنبالکنندگان تیمهای ورزشی در اینستاگرام اولویت دارند. مدیران و مسئولین محتوای اینستاگرام تیمها میبایست با آگاهی از نیازها، انگیزهها و دلایل دنبالکنندگان در شبکههای اجتماعی، اقدام به تولید محتوای متناسب نموده تا موجبات برآورده شدن نیازهای دنبالکنندگان شده و درک لذت و تجربه بیشتری را برای آنان فراهم کرده و رضایتمندی آنان را کسب نمایند.
Machine summary:
نويسنده مسئول * تاريخ دريافت : ١٤٠٠/٠٤/٢٤ * تاريخ پذيرش ١٤٠٠/٠٧/٠٢ چکيده : هدف از پژوهش حاضر شناسايي و رتبه بندي انگيزه هاي دنبال کردن تيم هاي ورزشي در اينستاگرام بر اساس نظريه لذت و استفاده (نمونه مورد مطالعه : تيم پرسپوليس تهران ) بود.
در نهايت ، لي و همکاران (٢٠١٩) شش بعد انگيزه ؛ اطلاعات ، سرگرمي ، دانش فني ، فرار از زندگي ، گذر زمان و حمايت تيم را براي کاربران و دنبال کنندگان تيم هاي ورزشي در شبکه هاي اجتماعي پذيرفته اند.
به همين جهت در پژوهش حاضر از اين جديدترين تقسيم بندي و تعداد و مفهوم انگيزه ها استفاده شده و در داخل کشور و در ميان کاربران صفحه اينستاگرام تيم هاي ورزشي فوتبال مورد ارزيابي قرار مي گيرند.
از يک طرف ، محققان هدف از استفاده و انگيزه هاي کاربران را در مورد دنبال کردن صفحات تيم هاي ورزشي در شبکه هاي اجتماعي به ويژه اينستاگرام با تکيه بر تئوري لذت و استفاده مورد بررسي قرار نداده و پژوهش هاي انجام شده در خارج از کشور به تازگي مورد توجه پژوهشگران اين زمينه قرار گرفته و هنوز در مرحله آغاز هستند.
در اين راستا پژوهش حاضر با بکارگيري از نظريه استفاده و لذت به بررسي انگيزه هاي دنبال کنندگان تيم هاي ورزشي فوتبال در شبکه اجتماعي اينستاگرام و شروع به پر کردن شکاف تحقيقاتي در ادبيات مديريت ورزشي در داخل کشور کرده است .
به همين جهت ، هدف از اين پژوهش بررسي انگيزه هاي دنبال کردن تيم فوتبال پرسپوليس در شبکه اجتماعي اينستاگرام بر اساس نظريه لذت و استفاده است .
Social media scholarship in sport management research: A critical review.