Abstract:
هدف: هدف پژوهش حاضر پیشبینی انگیزش تحصیلی بر اساس جو مدرسه با میانجیگری راهبردهای فراشناختی خواندن بود. روش پژوهش: این پژوهش از نوع تحقیقات بنیادی و از لحاظ شیوه گردآوری دادهها و تحلیل آنها به روش توصیفی و از نوع طرحهای همبستگی و مدل یابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری کلیه دانش آموزان دارای اختلال یادگیری در مقطع اول متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی 98-99 بودند. نمونه پژوهش شامل نیز شامل 300 نفر از این دانش آموزان بود. روش نمونهگیری در این پژوهش در مرحله اول به صورت خوشهای چندمرحلهای و در مرحله دوم به صورت هدفمند بود. ابزار پژوهش پرسشنامههای مشکلات یادگیری کلورادو ویلکات و همکاران (2011)، انگیزش تحصیلی هارتر (1981) جو مدرسه اجاقی(1377) و راهبردهای فراشناختی خواندن مختاری و ریچارد (2002 ) بود. یافتهها: نتایج نشان داد شاخصهای برازش مدل در وضعیت مطلوبی قرار دارد. اثر مستقیم جو مدرسه بر انگیزش تحصیلی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری معنادار است(p<0.05). همچنین فرضیه مطرح شده در ارتباط با وجود اثر غیرمستقیم جو مدرسه بر انگیزش تحصیلی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری به واسطه راهبردهای فراشناختی خواندن مورد تائید بود (p<0.05). نتیجهگیری: این یافتهها تلویحات مهمی در زمینه انگیزش تحصیلی و جو مدرسه با نقش میانجی راهبردهای فراشناختی در دانش آموزان مبتلا به اختلال یادگیری دارد.
Aim: This study was conducted to predict academic motivation based on school climate, mediated by metacognitive reading strategies. Method: This was a descriptive-correlational study conducted by structural equation modeling (SEM). The statistical population included all students with learning disabilities in the first grade of high school in Tehran in the academic year of 2019-2020. The sample size was 300. The sampling method was multi-stage clustering in the first stage and purposive in the second stage. The study tools included the Colorado Learning Disability Questionnaire (Wilcott et al., 2011), the Harter Academic Motivation Questionnaire (1981), the Ojaghi School Atmosphere Questionnaire (1998), and the Metacognitive Awareness of Reading Strategies Inventory (MARSI) (2002). Results: According to the results, the model fit indices are in good condition. School climate has a significant direct effect on the academic motivation of students with learning disabilities (p Conclusion: The findings have important implications for academic motivation and school climate, mediated by metacognitive reading strategies in students with learning disabilities
Machine summary:
با وجود اهميت انگيزش تحصيلي در دانش آموزان داراي اختلال يادگيري تا کنون پژوهشي در زمينه بررسي عوامل مرتبط با انگيزش تحصيلي در قالب مدل يابي معادلات ساختاري انجام نشده است ؛ بنابراين با توجه به مطالب گفته شده پژوهش حاضر در صدد پاسخ گويي به اين سؤال است : ١.
مدل انگيزش تحصيلي بر اساس خودپنداره و جو مدرسه با ميانجيگري توجه در دانش آموزان داراي اختلال يادگيري از برازش مطلوبي برخوردار است ؟ روش پژوهش اين پژوهش با توجه به هدف آن از نوع تحقيقات بنيادي و از لحاظ شيوه ي گردآوري داده ها و تحليل آن ها به روش توصيفي و از نوع طرح هاي همبستگي و روش مدل يابي معادلات ساختاري است .
همچنين از نتايج جدول فوق برميآيد اين است که فرضيه مطرح شده در ارتباط با وجود اثر غيرمستقيم جو مدرسه بر انگيزش تحصيلي دانش آموزان داراي اختلال يادگيري فقط با ميانجيگري توجه با ٩٥ درصد اطمينان مورد تأييد بوده است .
Goodness of Fit Index بحث و نتيجه گيري هدف پژوهش حاضر پيش بيني انگيزش تحصيلي بر اساس جو مدرسه با ميانجيگري راهبردهاي فراشناختي خواندن در دانش آموزان داراي اختلال يادگيري بود.
Psychological Assessment, 3, 778–791 *** پرسشنامه انگيزش تحصيلي سوالات پرسشنامه (به تصویر صفحه رجوع شود) (به تصویر صفحه رجوع شود) پرسشنامه اختلالات يادگيري عبارات (به تصویر صفحه رجوع شود) (به تصویر صفحه رجوع شود) *** (به تصویر صفحه رجوع شود) (به تصویر صفحه رجوع شود) پرسشنامه راهبردهاي فراشناختي خواندن عبارات (به تصویر صفحه رجوع شود) (به تصویر صفحه رجوع شود) Predicting Academic Motivation based on School Climate, Mediated by Metacognitive Reading Strategies in Students with Learning Disabilities 3 Bita.