Abstract:
هدف: هدف این پژوهش شناسایی ابعاد و مولفههای بومی مبتنی بر جامعه اسلامی و زن مسلمان ایرانی همچنین شناسایی ابعاد و مولفههای بومی بالندگی و تولید ابزاری دقیق برای سنجش این ابعاد است. روش پژوهش: روش پژوهش در این مقاله ترکیی است. جامعه آماری در بخش کیفی شامل کارشناسان و صاحبنظران حوزه زنان سرپرست خانوار است. نمونه آماری بخش کیفی 15 نفر بود که حجم آن به روش اشباع نظری تعیین شد. در بخش کمی نیز جامعه آماری تمام زنان سرپرست خانوارکشور بود که با استفاده از فرمول کوکران 384 نفر تعیین شد به خاطر اطمینان بیشتر نمونه آماری به 458 نفر ارتقا یافت. یافتهها: نتایج نشان داد بالندگی زنان سرپرست خانوار دارای 3 بعد کلی (بینش، دانش و منش) و 7 عامل (ایمان، تکریم نفس، شناخت خود، شناخت محیط، مهارت زندگی، چندنقشی بودن، مدیریت رفتار) وبار عاملی بدست آمده در همه ابعاد بالاتر از 0. 70 و قابل قبول است. نتیجهگیری: بالندگی زنان دارای پیچیدگی نظری و عملیاتی است و نمیتوان ادعا نمود که مدل استخراج شده یک مدل کامل و بینقص است اما تا کنون ابزار سنجشی بومی برای بالندگی زنان سرپرست خانوار وجود نداشته، این تحقیق میتواند گامی نخست برای پژوهش در این زمینه باشد.
Method: This study is a combination. A qualitative approach was used to develop an educational package to improve the psychological status of control and self-sacrificing children, and a quantitative approach and a quasi-experimental method with a pre-test-post-test design with a control group and two-month follow-up were used to compare its effectiveness with cognitive processing therapy. The statistical population of the qualitative part of the research, in addition to scientific texts, included all children of martyrs and self-sacrificing families of Yasuj city, who were studying in Shahed high schools and Yasuj University in the academic year 1397-1398. A small part of the community consisted of all the children of the martyr and self-sacrificing families of Yasuj city. Qualitative sampling was performed purposefully and 15 people were interviewed semi-structured to theoretical saturation. In the quantitative section, 45 children of control and self-sacrificing families of Yasuj city were selected by purposive sampling method and were interviewed with Garnfsky et al.'s (2002) emotion regulation questionnaire and Simmons and Gahr (2005) distress tolerance questionnaires. Qualitative data were analyzed by phenomenological method and emphasized by Klaizi and quantitative data were analyzed by repeated measures analysis of variance and Tukey post hoc test. Findings: The research showed that the content of the package to improve the psychological status of children of martyrs and self-sacrificing families includes four main concepts: training to deal with grief and loss, training to cope and overcome suffering, training to expand social support, training to adapt to Conditions and position. Quantitative results also showed that there is no significant difference between the two groups of educational package of improving the psychological status of control and self-sacrificing children and cognitive processing therapy on cognitive regulation of emotion and distress tolerance.
Machine summary:
آيا بسته آموزش ارتقاء وضعيت روانشناختي فرزندان خانوادههاي شاهد و ايثارگر بر مبناي تجارب زيسته آنها و درمان پردازش شناختي بر تنظيم شناختي هيجان و تحمل پريشاني در مرحله پسآزمون مؤثر است ؟ ٤.
آيا بسته آموزش ارتقاء وضعيت روانشناختي فرزندان خانوادههاي شاهد و ايثارگر بر مبناي تجارب زيسته آنها و درمان پردازش شناختي بر تنظيم شناختي هيجان و تحمل پريشاني در مرحله پيگيري پايدار است ؟ ٥.
آيا بين ميزان اثربخشي بسته آموزش ارتقاء وضعيت روانشناختي فرزندان خانوادههاي شاهد و ايثارگر بر مبناي تجارب زيسته آنها و درمان پردازش شناختي بر تنظيم شناختي هيجان و تحمل پريشاني آنان تفاوت معناداري وجود دارد؟ روش پژوهش اين پژوهش، ترکيبي است.
Rutherford HJ, Goldberg B, Luyten P, Bridgett DJ, Mayes LC.
*** پرسشنامه تنظيم شناختي هيجان عبارت (به تصویر صفحه رجوع شود) (به تصویر صفحه رجوع شود) پرسشنامه تحمل پريشاني گويه (به تصویر صفحه رجوع شود) *** جدول ارزيابي بسته آموزشي ارتقاء وضعيت روانشناختي فرزندان خانوادههاي شاهد و ايثارگران (به تصویر صفحه رجوع شود) (به تصویر صفحه رجوع شود) The compilation of an educational package to improve the psychological status of kids of Shahed and veterans’ families and compare its efficacy with cognitive processing therapy on distress tolerance and cognitive regulation of their emotions Farhad.
Gholparvar 3 Abstract Aim: This study aimed at compiling an educational package to improve the psychological status of kids of families of shahed and veterans and compare its efficacy with cognitive processing therapy on distress tolerance and cognitive regulation of their emotions.